وزارت بهداشت هشدار داد: افزایش بار بیماری‌های روانی در تهران

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: میزان بیماری‌های روانی در تهران افزایش یافته، هر هفته 300 نفر در جاده‌ها کشته می‌شوند، صداقت کیمیا شده است و هیچ کس به خاطر اشتباهاتش از مردم عذرخواهی نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از فارس، علی‌اکبر سیاری امروز در حضور وزیر بهداشت، رئیس جمعیت هلال‌احمر و مدیران وزارت بهداشت به عنوان معاون جدید بهداشتی معرفی شد.
 
وی در این مراسم خاطرنشان کرد: ما هنوز به آرزوهایمان نرسیدیم چرا که پس از انقلاب می‌خواستیم جهل،‌استبداد و فقر نباشد و چهره کشور از خرافات، ریا و دروغ رخت بر بسته باشد ولی هنوز با آرزوهایمان خیلی فاصله داریم و زمان هم بسیار زود می‌گذرد.
 
وی در میان سخنرانی خود به خاطرات خود از وزارت بهداشت و تاریخچه شکل‌گیری این وزارخانه اشاره کرد و گفت: 15 شهریور سال 67 که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد جلسات مکرری برای انجام کارهای مختلف در حوزه سلامت مردم برگزار می‌کردیم اما برای شناخت مشکلات 3 راه بیشتر وجود ندارد، مطالعه آثار مکتوب، استفاده از نظرات کارشناسان خبره و لمس مشکلات و دیدن آنها از نزدیک.
 
این متخصص اطفال گفت: 24 سال مطب‌دار بوده‌ام و در حوزه خود مراجعان زیادی داشته‌ام، همواره از خداوند خواسته‌ام که توفیق خدمتی که منجر به اعتلای سلامت مردم و شکوفایی شبکه بهداشت بشود را به من عطا کند و دغدغه‌ای جز مسئولیت نداشته باشم.
 
وی با انتقاد از وضعیت موجود در کشور، گفت: بی عدالتی اجتماعی انسان را نابود می‌کند. الان تبدیل به کشوری شده‌ایم که نرخ تورمش به 40 درصد رسیده و بالاترین نقدینگی را دارد. تولید ناخالص ملی که قرار بود به 8 درصد برسد اکنون به 5.4- رسیده و 3 تا 4 میلیون نفر بیکار داریم.
 
سیاری تصریح کرد: از طرف دیگر آمار طلاق افزایش یافته و اعتیاد به ویژه در سنین پایین گسترش یافته است، درآمدها کم شده و طبقه متوسط فقیرتر می‌شود و در شرایطی که بالاترین میزان درآمد ارزی را داشتیم این همه آمار دروغ تحویل دادند.
 
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: با شعار دستهای پاک همه را بیرون کردیم و میزان زیادی فساد رقم خورد به طوری که یک نفر با 50 میلیون سرمایه در عرض 10 سال 4 هزار و 800 میلیارد تومان پول به دست آورد و به جای آنکه او را محاکمه کنیم باید خودمان را محاکمه کنیم. یک نفر هم پیدا نشد عذرخواهی کند که چرا ارزش پول ملی در عرض چند ماه به یک سوم رسیده است.
 
وی ادامه داد: کشور را با 5 برابر قیمت اداره کردیم اما امروز یک سوم بودجه کشور هم تحقق پیدا نخواهد کرد که هرکدام از این نکات انسان را به فکر فرو می‌برد.
 
وی افزود: صداقت، امانتداری، راستگویی و قانونمداری کیمیایی ‌است که مردم ایران  به دنبال آن هستند، در همین راستا نیروی انسانی بسیار قوی‌ای در وزارت بهداشت موجود است و اسناد خوبی هم تهیه شده اما تیم اجرا کننده‌ای که این موارد را به ظهور برسانند، نیست.
 
این متخصص اطفال با بیان اینکه سالانه 300 هزار نفر در کشور فوت‌ می‌کنند، گفت: بیماری‌های قلبی عروقی اولین عامل مرگ و میر است و چاقی، کم‌تحرکی، چربی خون، استرس و سیگار نیز در این میان بی تأثیر نیستند که باید در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم.
 
به گفته سیاری، حوادث جاده‌ای در دهه 80 جان 241 هزار نفر را گرفته که با محاسبه سرانگشتی می‌شود روزی 66 نفر. اگر یک هواپیما با 300 سرنشین سقوط کند همه زنگ‌ها به صدا در می‌آید ولی هر هفته که 300 نفر جاده‌ها کشته می‌شوند صدایی از کسی در نمی‌آید.
 
وی گفت: 26 هزار مورد ایدز در کشور داریم که مربوط به رفتارهای پنهان مردم است و بسیاری آن را بیان نمی‌کنند اما ما باید با آگاهی بخشی در این زمینه مانند خویشتن‌داری، ازدواج و استفاده از وسایل ایمن مردم را آگاه کنیم.
 
وی سلامت روان مردم را یکی دیگر از نکات حائز اهمیت برشمرد و افزود: طبق آمار 21.1 درصد مردم کشور اختلالات روانی داشته‌اند که مطالعات جدید در بین مردم تهران نشان می‌دهد که 34.2 درصد از اختلالات روانی رنج می‌برند و باید دید در این زمینه چه باید کرد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهارداشت: باید از جمود فکری پرهیز کنیم و در قبال کارهایمان مسئولیت پذیر باشیم و پاسخگوی کارهایمان باشیم چرا که معتقدم با حداقل هزینه می‌توان حداکثر خدمت را به مردم ارائه کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

91  −    =  82