رکود بازار دلار و سکه با انتظار کاهش بیشتر قیمت

اطمینان بازار از کاهش بیشتر قیمت، باعث رکود در بازار خرید و فروش دلار شده و صرافی‌ها روزی بدون مشتری را پشت سر گذاشتند که دلیل اصلی آن مسائل سیاسی و لغو برخی تحریم هاست که دلار را در آستانه 3 هزار تومان قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل ازتسنیم  پا به میدان فردوسی که می‌گذارید، تنها چیزی که به چشم دیده می شود شلوغی است که وقتی در بطن آن می روید خبری نیست. در حال حاضر قیمت دلار بر روی تابلو‌های صرافی‌ها در آستانه نزدیک شدن به 3 هزار تومان است البته با توجه به اینکه قیمت اصلی ساعت 11 تعیین می‌شود قیمت‌ها در ابتدای صبح ارزان‌تر بود ولی با گذشت حدود یک ساعت قیمت‌ها با افزایش حدود 20 تومانی روبه‌رو شد.

بر اساس این گزارش، کاهش قیمت‌ها، بازار خرید را کساد کرده به نوعی که وقتی در این خیابان قدم می زنید تنها تعداد محدودی از آنها مشتری دارند و این مشتری ها نیز همه قصد فروش دارند و نه خرید.

*نبود خریدار و فروشنده با توجه به کاهش قیمت

جالب این جا است که هر چند همه مردم مقدار زیادی دلار در خانه‌هایشان دارند ولی به دلیل اینکه پیش از این گران خریده‌اند قصد فروش ندارد. البته این ضرر تنها برای مردم نبوده بلکه محمدی یکی از کارمندان صرافی‌ به این نکته اشاره کرد که وقتی مردم می‌بینندبه دلیل کاهش قیمت ضرر می‌کنند از فروش خودداری می‌کنند. خود من دو روز گذشته 9 عدد سکه را به قیمت یک میلیون و 100 خریدم و الان قیمت به 970 تومان رسیده است.

با توجه به اینکه کاهش قیمت برای برخی ضرر است ولی تعدادی از مردم به دلیل اینکه پیش بینی می‌کنند کاهش قیمت بیشتر از این خواهد بود، اقدام به فروش دلار های خود کرده‌اند که البته تعداد آنها اندک است. بر اساس همین استدلال خریداری نیز در بازار وجود ندارد و منتظر کاهش قیمت هستند.

*دو دلیل اصلی افت قیمت دلار

یکی دیگر از صرافان با اشاره به حل برخی مسائل سیاسی و حذف بخشی از تحریم‌ها گفت قیمت دلار کاهش پیدا کرده که از جهتی خوب است ولی برای صرافی‌ها و آنهایی که دلار دارند، ضرر است ولی چاره‌ای نیست. البته وی یکی از دلایل کاهش قیمت را نبود عرضه و تقاضا در بازار دانست زیرا خرید و فروش است که قیمتها را تعیین می‌کند.

این رویکرد با توجه به دو لیل کاهش تحریم‌ها و انتظار برای کاهش بیشتر قیمت ها باعث شده میدان فردوسی روزی بی رونق و بدون خریدار و فروشنده واقعی را پشت سر بگذارد.

قیمت 3080 تومان برای دلار و 975 تومان برای سکه تمام بهار آزادی نرخ‌های است که باعث می شود پول‌هایی که در این بازارها مانده خارج شود و مردم دیگر به چشم یک بازار پر سود به آن نگاه نکنند و شاید این نقدینگی به سمت بازار تولید حرکت کند.

*ترس از کاهش بیشتر قیمتها

البته خانم اسدی یکی از کسانی است که برای فروش دلار به میدان فردوسی آمده و دلیل آن نیز نیاز به پول بود و از کاهش بیشتر قیمت می‌ترسید. همه افرادی که امروز با توجه به کاهش قیمت دلار اقدام به فروش می‌کنند مهمترین دلیل آنها ترس از کاهش بیشتر است.

دراین بازار بدون خریدار و فروشنده، این دلالان هستند که با قیمت‌هایی که حدود 10 تومان بیشتر از صرافی‌ها است به دنبال خرید دلار از مردم هستند و در مقابل نیز با نرخی تقریبا 10 الی 20 تومان کمتر از نرخ تابلوی صرافی‌ها دلار می فروشند.

یکی از این دلالان که با چهره شکسته و موی سپیدش سالها است در میدان فردوسی خرید و فروش دلار می‌کند، گفت: با توجه به اینکه قیمت دلار کمی پایین تر از فردوسی تقاطع منوچهری تعیین می شود، نرخ خرید و فروش در آنجا کمتر از قیمت‌هایی است که بر روی تابلو های صرافی‌ها وجود دارد.

*رویکرد کلی بازار کاهش بیشتر قیمت است

بر اساس این گزارش، رویکرد کلی مبنی بر کاهش بیشتر قیمت‌ها با توجه به شرایط سیاسی و انتظار مردم برای کاهش بیشتر قیمت، باعث رکود در بازار دلار شده است. البته نبود خریدار و فروشنده به این معنی نیست که صرافی‌ها از خرید یا فروش خودداری می‌کنند بلکه این مردم هستند که دست نگه داشته‌اند.

ادرعین حال صرافی‌ها نیز همانند مردم پیش بینی کاهش بیشتر قیمت را دارند ولی در مقابل نیز معتقدند در این بازار هیچ چیز مشخص نیست و همه چیز به شرایط و اتفاقاتی که در کشور در سطح داخلی و خارجی رخ می‌دهد بستگی دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×    =  72