مرد شماره ۲ طالبان از زندان آزاد شد

وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: ملا برادر فرد شماره 2 طالبان از زندان آزاد شده است.

به گزارش  فارس در اسلام آباد، وزارت خارجه پاکستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، آزادی ملابرادر در راستای پیشبرد مذاکرات صلح افغانستان انجام شده است.

بر اساس این گزارش، محل دقیقی که اکنون ملا‌برادر برای سکونت انتخاب کرده، جهت حفاظت از وی مخفی نگاه داشته شده است. برخی رسانه‌ها در خبرهای اخیر خود اعلام کرده بودند که به درخواست دولت افغانستان ملا‌برادر قرار است به عربستان یا ترکیه انتقال یابد.

این در حالی است که چندی پیش «سرتاج عزیز» مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور بین‌الملل در این زمینه گفته بود، ملا عبد‌الغنی برادر طی این هفته و احتمالا ظرف یک یا دو روز آینده آزاد می‌شود. با این حال، وی عنوان کرد که ملا برادر به افغانستان تحویل داده نمی‌شود زیرا چنین اقدامی به روند صلح با طالبان آسیب می‌رساند.

عزیز تصریح کرد: ملا برادر بعد از آزادی خود می‌تواند در پاکستان بماند یا به هر کشوری که خواست نقل مکان کند. ما باید شرایط طالبان را در نظر بگیریم و این اقدام (آزادی ملا برادر) نیز طبق خواست آنان انجام می‌شود.

ملابرادر زمانی که در زندان پاکستان به‌سر می برد، در دیدار با شماری از اعضای دفتر طالبان در قطر گفته بود که وضع جسمانی خوبی ندارد.

ملا عبدالغنی برادر معاون سابق «ملا عمر» و از افراد بانفوذ در این گروه است که سال 2010، حین آغاز مذاکرات صلح با دولت افغانستان، در عملیات مشترک نیروهای امنیتی پاکستان و سیا در شهر کراچی دستگیر شد.

با این حال، در طی این سال‌ها دولت افغانستان با اشاره به اینکه حضور این فرد در مذاکرات تأثیر زیادی بر روند صلح خواهد داشت، بارها خواهان آزادی وی شد.

در نهایت، پس از سفر اخیر «حامد کرزی» رئیس‌جمهور افغانستان به اسلام‌آباد، مقامات پاکستانی موافقت خود را با آزادی این رهبر طالبان اعلام کردند و از آزادی قریب‌الوقوع وی خبر دادند. طبق این بیانیه علت دیر اعلام شدن خبر آزادی وی تأمین امنیت این رهبر طالبان بوده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  5  =  2