بررسی ابزار اعتبار در حساب جاری در کمیته بانکداری اسلامی بانک تجارت

سی‌یکمین جلسه کمیته بانکداری اسلامی بانک تجارت با حضور حجت‌الاسلام دکتر موسویان، دولتی عضو هیات مدیره و اعضای این کمیته برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از روابط عمومی بانک تجارت، عضو شورای فقهی بانک مرکزی در این نشست با اشاره به ابزار‌های گوناگون بانکداری اسلامی و متعارف به بررسی مزیت‌ها و نواقص ابزار بانکی "اعتبار در حساب جاری" پرداخت.

دکتر موسویان با بیان اینکه ابزار پرداخت تسهیلات اعتبار در حساب جاری در بانکداری بدون ربا مسئله‌ای است که هنوز از لحاظ فقهی حل نشده است گفت: ما در بانک مرکزی به دنبال یک راهکار استاندارد هستیم تا بتواند این نیاز را پاسخ دهد، چرا که در بحث بانکداری بدون ربا چه در ایران و چه در سایر بانک‌های اسلامی هنوز جواب قانع‌کننده از لحاظ فقهی، شرعی و کاربردی به دست نیامده است. وی افزود : تسهیلات اعتبار در حساب جاری برای رفع نیاز‌های آنی و نامتعارف بنگاه‌ها ابزاری بسیار مناسب است تا بتوانند بدون گذراندن مراحل طولانی و پیچیده دریافت تسهیلات، تنها با صدور چک و به میزان سقفی که از پیش تعیین شده با بدهکار کردن حساب خود نیاز آنی خود را برطرف کنند.

این عضو شورای فقهی در ادامه به مزایای مختلف این طرح اشاره کرد و افزود: مشکل این است که ماهیت ابزار اعتبار در حساب جاری از نظر فقهی قرض با ربا محسوب می‌شود و در نتیجه ماهیت ربوی پیدا می‌کند و نمی‌توان از آن استفاده کرد، لذا از بانک‌های مختلف درخواست کرده‌ایم که راهکارهای خود را برای حل این مسئل ارائه کنند که البته بانک‌های مختلفی از جمله بانک تجارت طرح‌هایی را ارائه داده‌اند اما هنوز به تصمیم و راه حل نهایی نرسیده‌ایم و پرونده این طرح در بانک مرکزی باز است.

بانک تجارت از ابتدای سال 1391 اقدام به تشکیل هسته مطالعات راهبردی بانکداری اسلامی نموده تا شرایط لازم برای هماهنگی و سرعت بخشیدن به اقدامات این بانک در حوزه بانکداری اسلامی فراهم آید. هدف از تشکیل این کمیته بازنگری در نحوه اجرای عقود بانکداری بدون ربا و رفع اشکالات آن بوده است. این کمیته ضمن نظارت بر چگونگی اجرا و تطبیق حوزه نظری مباحث بانکداری اسلامی، زمینه انطباق فعالیت‌های جدید بانک با معیارهای بانکداری اسلامی را فراهم می آورد. اجرای عقود بانکداری اسلامی از منظر مولفه های سرمایه اجتماعی ، ارائه طرح های جدید در تامین مالی اسلامی ، استفاده از ظرفیتهای بانک تجارت برای ارائه خدمات بانکداری اسلامی در دیگر کشورها و سازماندهی اقدامات آموزشی و اطلاع رسانی بانک تجارت در زمینه های مختلف بانکداری اسلامی از جمله سرفصل های فعالیت این کمیته است .

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  12  =  21