مشاور اوباما:روحانی اوایل هفته به تقاضای دیدار اوباماجواب مثبت نداد/تماس دیروزبه درخواست روحانی بود

باشگاه خبرنگاران نوشت:

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: رئیس‌جمهور روحانی تمایل دارد درحالی که می‌خواهد از نیویورک خارج شود از طریق تلفن با رئیس‌جمهور اوباما صحبت کند.

مشاور امنیت ملی باراک اوباما گفت که مذاکره تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا و دکتر روحانی به درخواست دکتر روحانی انجام شده و 15 دقیقه طول کشیده است.

اهم صحبت‌های سوزان رایس با برنامه جی پی اس شبکه سی ان ان در ادامه می آید:

* فکر می‌کنم بسیاری از مردم بدانند که ما در اوایل هفته تمایل خود را به دیدار مختصر غیر رسمی در زمان حضور باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان دادیم. درحالیکه ما در قبال این مسئله موضعی باز داشتیم ایرانی‌ها نشان دادند که این مسئله برای آنها پیچیده است پس چنین دیداری صورت نگرفت.

* امروز (جمعه به وقت آمریکا) در کمال تعجب از طرف آنها با ما تماس گرفته و اعلام شد که رئیس‌جمهور روحانی تمایل دارد درحالی که می‌خواهد از نیویورک خارج شود از طریق تلفن با رئیس‌جمهور اوباما صحبت کند، ما هم توانستیم تماس بگیریم و دراین دیدار گفتگویی سازنده انجام شد.

* این گفتگو حدود پانزده دقیقه بود اما البته همراه با ترجمه بود تماس مختصری بود ولی برای تبادل پیام دو طرف کافی بود.

* دو طرف در این گفت​وگو تعهد خود را برای تلاش جهت دنبال کردن سازنده مسیر دیپلماتیک اعلام کردند.

* ما به صراحت اعلام کردیم و رئیس‌جمهور هم مدت‌ها است که می‌گوید و در مجمع عمومی هم گفته است که آمریکا یک ایران با سلاح هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد اما ترجیح ما این است که این موضوع از طرق دیپلماتیک حل شود.

همچنین فارس نوشت:

«عبدالله گل» رئیس جمهور ترکیه در دیدار با خبرنگاران همراهش در سفر به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل، تأکید کرد که مسئله عدم حضور ایران در ژنو2 بی اساس است زیرا ایران یکی از بازیگران اصلی پرونده سوریه به شمار می‌آید و اوضاع این کشور برای تهران حیاتی است.

رئیس جمهور ترکیه گفت: باید شرایط حضور سازنده ایران را در این نشست فراهم کرد زیرا تحولات سوریه برای ایران تهدید به شمار می آید و باید به این کشور اطمینان خاطر داد که پایان دادن به ادامه حضور نظامی که بد است تهدیدی علیه ایران به شمار نمی‌آید.

وی همچنین با اشاره به حضور در ضیافت شامی در حضور «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا، تأکید کرد که از وی درخواست کرده که از فرصت روی کار آمدن «حسن روحانی» به عنوان رئیس جمهور ایران استفاده کند زیرا دیدگاه‌ها و کتاب‌های روحانی معروف است و او فرصتی برای گفت‌وگو و آشتی است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

63  ⁄  7  =