هشدار خشک شدن دریاچه ارومیه ۳۰ سال قبل داده شده بود

سازمان حفاظت محیط زیست کشور و اداره کل حفاظت محیط زیست استان ، از 30 سال پیش در خصوص خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه هشدار داده بودند

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،حسن عباس نژاد ، مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، با اعلام اینکه سازمان حفاظت محیط زیست کشور و اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از 30 سال پیش در خصوص خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه هشدار داده بودند گفت : علاوه بر عوامل طبیعی فعالیتهای انسانی نیز مزید تغییر اقلیم گردیده و شرایط حاضر را برای دریاچه ارومیه  به وجود آورده است.                                                                  
 
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، عباس نژاد افزود: حرکت به سمت توسعه بدون لحاظ پایداری آن و عدم توجه به محیط زیست ، نظیر احداث جاده شهید کلانتری ، توسعه کشاورزی به بیش از 5/2 برابر سالیان قبل و تبدیل زمینهای دیم به آبی ، استفاده از صنایع آب بر تغییر نوع کشت سازگار با محیط از جمله عوامل خشک شدن تدریجی دریاچه ارومیه بوده اند که از سالهای قبل به آن هشدار داده شده و متاسفانه توجهی به آنها معمول نگردیده بود.                                                  
 
وی ادامه داد : خوشبختانه در حال حاضر طرحهای توسعه ، با استعلام از محیط زیست انجام می گیرند . عباس نژاد جمعیت آرتمیا را در معرض تهدید اعلام نمود لیکن ضمن اشاره به عدم انقراض آن و ادامه حیات این میگوی ارزشمند در آبهای شور درمصب دریاچه تاکید کرد مرکز آرتمیا و اداره کل حفاظت محیط زیست در خصوص حفظ این گونه ارزشمند تلاش می کند . وی به حفظ گوزن زرد ایرانی و قوچ و میش ارمنی با وجود تهدید اکوسیستم حیوانات مذکور اشاره و حفاظت و پرورش گونه های این حیوانات را در جزایر از جمله پروژه های در دست اقدام اداره کل حفاظت محیط زیست استان برشمرد . عباس نژاد با اعلام اینکه پرندگان مهاجر دریاچه ارومیه عمدتا" از تالابهای اطراف استفاده می کنند افزود: خوشبختانه در حوزه حیات وحش مشکلی نداریم.                   
 
 وی ذرات ریز نمکی را تهدید بالقوه دریاچه برشمرد و نگرانی عمده را افزایش شعاع ریزگردها و دامنه ریزگردها دانست که در صورت عدم تدبیر مناسب، تبعات زیادی در سیستم کشاورزی ، اقتصادی ، شهرنشینی و سلامت مردم خواهد داشت                                                                                     
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، ضمن اعلام اینکه با فکر جدیدمی توان کار جدید انجام داد نتیجه گرفت با جلوگیری از طرحهای توسعه ای آب بر بدون لحاظ مناسبات توسعه پایدار، صرفه جویی در مصرف آب از طرف مردم و ذینفعان محلی ، افزایش مشارکتهای مردمی و تخصیص سریع اعتبارات  می توان به حل مشکل دریاچه ارومیه امیدوار بود.                                                                                            

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  ⁄    =  3