۲ تحلیل متفاوت درباره آینده قیمت طلا

یک مدرس دانشگاه درباره آینده قیمت طلا گفت : دو دیدگاه مختلف در مورد روند تحولات قیمتی بازار فلزات گرانبها در آینده وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،دکتر حجت ایزد افزود: نخست اینکه در میان حامیان افزایش قیمت ها در این بازار، برخی معتقدند قیمت طلا به نرخ سابق 1600 دلار در هر اونس باز خواهد گشت، این دسته از کارشناسان ادامه اجرای سیاست های انبساطی پولی از سوی فدرال رزرو آمریکا را عامل اصلی افزایش قیمت طلا در آیند عنوان می کنند.

وی ادامه داد: اما در مقابل برخی کارشناسان کاهش رشد اقتصادی آمریکا و کاهش نگرانی ها نسبت به وضعیت سیاسی خاور میانه و کره شمالی را مجموعه عواملی می دانند که باعث کاهش قیمت طلا خواهد شد.

مدرس دانشگاه در ادامه با بیان اینکه به علاوه، افزایش نگرانی ها نسبت به پایان زود هنگام برنامه محرک پولی آمریکا به عنوان طرح محرکه اقتصادی آمریکا تا اواسط سال 2014، و کاهش رشد اقتصادی چین موجب کاهش شدید قیمت طلا در هفته های اخیر شده است گفت : همچنین، همزمان شدن موارد مذکور با تسویه حساب‌های بورس‌بازان بین المللی، تسویه حساب‌های بانک‌ها با صندوق‌ها، بانک‌ها با بورس‌ها و بانک‌ها با بانک‌ها در سطح بین المللی بر کاهش شدید قیمت‌های جهانی طلا دامن زده است.

براساس گزارش اقتصاد پرس، وی توضیح داد: موسسه HSBC با توجه به پایان قریب الوقوع طرح محرکه اقتصادی آمریکا و کاهش رشد اقتصادی چین پیش بینی خود از بهای طلا در سال 2013 و 2014 را کاهش داده است. تام کندال دبیر بخش فلزات گرانبهای موسسه کردیت سوییس تاکید کرده است که با توجه به روند نزولی قیمت طلا و سایر فلزات گرانبها در بازارهای بین المللی، احتمال افت شدید قیمت طلا به سطح پیش از سال 2008 میلادی وجود دارد.
وی در ادامه تصریح کرده است که با توجه به تصمیم احتمالی فدرال رزرو آمریکا برای متوقف کردن برنامه محرک پولی تا اواسط سال 2014 میلادی قیمت جهانی طلا نیز به زودی به سطح قیمت های پیش از آغاز اجرای سیاست های انبساطی پولی در آمریکا بازخواهد گشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  2