آیا گردشگران با آستارا آشتی می‌کنند؟

استاندار گیلان گفت: در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم مشکل رفت‌وآمد مردم آستارا را به کشور جمهوری آذربایجان حل کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،کیهان هاشم‌نیا در گفت‌و‌گو با ایسنا  اظهار کرد: در نظر داریم با دولت جمهوری آذربایجان مشکل گذر مرزی بین دو کشور را حل کنیم؛ از حدود 12 سال پیش، با توافق بین دو کشور قرار شد که مردم مناطق مرزی بتوانند تا 45 کیلومتری هر دو کشور با یک گذر مرزی مشخص، بدون نیاز به مراجعه به سفارت یا کنسولگری، سه یا چهار بار در سال سفر کنند، این توافق ادامه ‌داشت تا اواخر سال گذشته که بنا بر دلایلی، جمهوری آذربایجان این قرار را لغو کرد و حالا ایرانیان نمی‌توانند از این توافق استفاده کنند.

 

او درباره‌ی لغو این توافق توضیح داد: این ماجرا بهمن‌ماه سال گذشته اتفاق افتاد، ولی با توجه به همکاری‌ای که در مرز بین جمهوری آذربایجان و ایران وجود داشت، تا 25 فروردین‌ماه امسال، کالاهایی که ایرانیان در انباری‌های جمهوری آذربایجان داشتند، به ایران منتقل می‌شدند. به همین دلیل، این مسأله اوایل بهار امسال به چشم آمد و بیشتر مطرح شد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چه تدبیری برای حل مشکل مردم آستارا که از راه تجارت چمدانی با جمهوری آذربایجان و فروش اجناس به گردشگران امرار معاش می‌کنند، اندیشیده شده است؟ گفت: در فکر اجرای برنامه‌های مختلفی مانند واردات مربوط به پیله‌وری (مبادلات مرزی) هستیم؛ اگر این کار با توافق جمهوری آذربایجان انجام شود،‌ مرزنشین‌ها می‌توانند از معافیت‌های مربوط به واردات پیله‌وری استفاده کنند. مدت‌ها است که درصدد ایجاد بازارچه‌های مرزی در مرز بین ایران و جمهوری آذربایجان هستیم، ولی این کشور تا کنون با این اقدام موافقت نکرده‌ است. ما حتا حاضر شدیم راه‌های ارتباطی را مانند حمل‌ونقل فراهم کنیم، ولی آن‌ها پاسخ مشخصی ندادند. درباره‌ی واردات پیله‌وری نیز پیشنهادهای لازم به آن‌ها داده‌ شده و این پیشنهاد در نوبت رسیدگی است.

 

هاشم‌نیا در پاسخ به این پرسش که آیا احتمالا ایران هم قصد دارد مرزهایش را روی کسانی که می‌خواهند از جمهوری آذربایجان بدون ویزا به ایران وارد شوند، ببندد؟ اظهار کرد: صحبت درباره‌ی این موضوع، محرمانه است.

 

به گزارش ایسنا، آستارا یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری گیلان به‌شمار می‌آید و براساس آمار، بیشترین حجم مبادلات چمدانی در ایران، در این شهرستان انجام می‌شود. این نوع مبادله در نحوه‌ی زندگی مردم منطقه‌، تأثیر چشمگیری دارد، چون بیشتر مردم مناطقی که این نوع تجارت در آن‌ها رایج است، از این راه امرار معاش می‌کنند. همچنین بیشتر گردشگران با مراکز خرید آستارا آشنا هستند و در سفر به این شهرستان حتما سری به آن‌ها می‌زنند؛ اما حالا با رکود بازار آستارا، حضور گردشگران در شهر «بام‌های سفالی» کم‌رنگ شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  22  =  28