۱۰۰رمان برتر انگلیسی‌ زبان

«سفرهای گالیور»، شاهکار محبوب «جاناتان سوییفت» عنوان سومین رمان برتر تاریخ ادبیات را به خود اختصاص داد.

«سفرهای گالیور»، شاهکار محبوب «جاناتان سوییفت» عنوان سومین رمان برتر تاریخ ادبیات را به خود اختصاص داد.

 روزنامه گاردین‌ که فهرستی از 100 رمان برتر انگلیسی‌زبان را در دست انتشار دارد، پس از رمان‌های «سیر وسلوک زائر» نوشته «جان بانیان»(اول) و «رابینسون کروزوئه» شاهکار مشهور دانیل دفو(دوم)، اکنون «سفرهای گالیور» را به عنوان سومین اثر برتر تاریخ معرفی کرده است.

سفرنامه‌ طنزآمیز جاناتان سوییفت که هیچگاه از چرخه‌ چاپ خارج نشده است، اولین‌بار در سال 1726 منتشر شد و نوعی هجونویسی بر سفرنامه‌های آن دوران محسوب می‌شود.

به گفته‌ تاریخدانان آثار کلاسیک انگلیسی، این کتاب به محض انتشار با موفقیت چشمگیری در بازار همراه شد و از اعضای کابینه‌ دولت تا پرستاران کودک نسخه‌ای از آن را در دست داشتند.

داستان هزل‌گونه‌ «سوییفت» تقریبا تمام جنبه‌های زندگی قرن هجدهم از جمله علم‌، جامعه‌، تجارت و سیاست را به باد استهزا می‌گیرد. در عین حال «سفرهای گالیور» قصه‌ای فانتزی برای کودکان محسوب می‌شود؛ به طوریکه تا کنون نسخه‌های مختلفی از آن در عرصه‌ کتاب، فیلم و انیمیشن اقتباس شده است.

«سفرهایی به کشورهای دور افتاده‌ جهان توسط لموئل گالیور» نام کامل این رمان چهار قسمتی است که با حادثه کشتی گالیور در جزیره‌ "لی‌لی پوت" آغاز می‌شود. معروفترین بخش این سفرنامه داستان آشنایی قهرمان داستان با موجوداتی شش اینچی به نام «لی‌لی پوت‌ها» است.

ساکنان این سرزمین در واقع همان اعضای احزاب سیاسی انگلیس آن زمان از نگاه سوییفت بودند. «برابر ینگنگ‌ها» مخلوقات غول‌آسایی بودند که پس از کوتوله‌های معروف برسر راه گالیور قرار می‌گیرند. سومین بخش کتاب داستان درگیری‌های گالیور را در جزیره‌ پرنده‌ی «لپیوتا» روایت می‌کند. در این قسمت علوم زمان نویسنده‌ مورد انتقاد و استهزا قرار گرفته است.

سوییفت بخش پایانی کتابش را به سرزمین اسب‌های دانا و سخنگویی به نام «هیونیم» اختصاص داده که بر موجودات انسان مانندی وحشی به نام «یاهو» حکمرانی می‌کنند. «جورج اورول»، رمان‌نویس برجسته انگلیسی با الهام از همین بخش از شاهکار سوییفت «مزرعه حیوانات» خود را خلق کرد.

درباره‌ تاریخچه‌ نگارش و چاپ این اثر می‌توان گفت که سوییفت نگارش شاهکارش را از سال 1720 یعنی درست زمانی که «رابینسون کروزوئه» بر جوامع کتابخوان حکمرانی می‌کرد‌، آغاز کرد. مارس 1726 بود که «سفرهای گالیور» به ناشر سپرده شد و بدون نام نویسنده به چاپ رسید. تمام نسخه‌های چاپ اول این سفرنامه‌ طنز در کمتر از یک هفته به فروش رسید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  2