مکاتبه سازمان بین‌المللی کار با بانک جهانی

مدیرکل سازمان جهانی کار در بیانیه ای خطاب به بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، اعلام کرد: 870 میلیون نفر در جهان از درآمد کافی برای خود و خانواده برای نجات از فقر برخوردار نیستند و 73 میلیون نفر از بیکاران را زنان و مردان جوان تشکیل می دهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از مهر، سازمان جهانی کار در تازه ترین گزارش خود با عنوان اجتناب از خطر تله رشد آهسته اعلام کرد: گای رایدر مدیرکل سازمان جهانی کار در بیانیه ای خطاب به صندوق بین المللی پول، کمیته مالی و کمیته توسعه؛ اشتغال  مولد و با کیفیت خوب را برای بهبود اقتصادی و توسعه بلندمدت اقتصاد جهانی ضروری دانست.

در این گزارش آمده است: تضعیف در بسیاری از بخش های اقتصاد جهانی باعث شده تا نرخ اشتغال در جهان به 55.7 درصد و تقریبا یک درصد کمتر از نرخ قبل از بحران برسد. همچنین انتظار می رود بیکاری جهانی به 202 میلیون نفر در سال 2013 برسد که از این تعداد 73 میلیون نفر زنان و مردان جوان هستند.

ارمغان بحران اقتصادی در کشورها

علاوه بر این، حدود 870 میلیون زن و مرد درآمد کافی برای خود و خانواده خود برای نجات از فقر ندارند و طبق محاسبات انجام شده، برای هر فرد در روز تنها 2 دلار وجود دارد. سازمان بین المللی کار از تمرکز استراتژی جدید گروه بانک جهانی در پایان دادن به فقر مفرط تا سال 2030 و ارتقاء رفاه مشترک کشورها با رشد درآمد در هر کشور استقبال می کند. دستیابی به این اهداف تنها می تواند با ایجاد فرصت های شغلی بیشتر و بهتر به دست آید.

در بخش دیگری از بیانیه سازمان جهانی کار خطاب به صندوق بین المللی پول آمده است: شرط لازم برای خروج از یک تله رشد آهسته جهانی طولانی مدت، افزایش قدرت خرید خواهد بود که از طریق یک افزایش پایدار در سهم نیروی کار در جهان و کسب درآمد به اندازه کافی برای فرار از خطر فقر شدید حاصل می شود.

انتظار می رود تا سال 2017 سهم طبقه متوسط کارگران از درآمد کمتر از 4 دلار در روز به 33 درصد برسد در حالی که در سال 1991 میلادی 44 درصد از کارگران طبقه متوسط دارای درآمد روزانه کمتر از 4 دلار بوده اند. با این حال، سرعت ایجاد اشتغال و به صورت کلی سقوط دستمزدهای واقعی در برخی کشورها در کنار رشد منفی بهره وری در کنار تشدید ضعف جهانی برای سرمایه گذاری وجود دارد.

درآمد 33 درصد کارگران زیر 4 دلار در روز

هم اکنون پس از یک دوره کوتاه بعد از بحران، درآمدها در بسیاری از اقتصادهای پیشرفته رو به افزایش است که البته این روند در بسیاری از کشورهای در حال توسعه با رشد نابرابری همراه بوده است. بازخورد منفی بین تحولات بازار کار و سرمایه گذاری های بخش خصوصی به یک چرخه معیوب تبدیل شده که نیازمند یکپارچه سازی سیاست های اقتصاد کلان، مالی و اشتغال کشورها است.

به تازگی مدیران کشورهای گروه 20 در سنت پترزبورگ اعلام کرده اند که تقویت و رشد اشتغال در اولویت قرار خواهد گرفت و کشورهای این گروه متعهد به در نظر گرفتن اقدامات قاطع برای بازگشت به مسیر پایدار و متوازن هستند. کاهش رشد جهانی اقتصاد، چالش مشاغل را افزایش می دهد.

بحران اقتصادی در 5 سال اخیر باعث بیکاری برای 32 میلیون نفر شده است. با این وجود، پیش بینی روند فعلی بیکاری در سال 2014 ادامه خواهد داشت و انتظار می رود تا سال 2018 تعداد 2.5 میلیون نفر دیگر نیز بیکار شوند. چشم انداز فعلی اقتصاد جهانی ترسیم شده از سوی صندوق بین المللی پول به بروز شکاف بیشتر در مشاغل جهانی می شود، اما برای اولین بار در اقتصادهای نوظهور تعداد جویندگان کار کاهش خواهد یافت.

پیش بینی نرخ بیکاری جوانان

انتظار می رود نرخ بیکاری جوانان در سال 2013 به 12.8 درصد و در 2015 نیز به 13 درصد برسد. زنان و مردان جوان در این فضا اغلب تنها قادر به پیدا کردن شغل موقت و پاره وقت هستند. با وجود نیاز به حدود 470 میلیون شغل تا 2030، انتظار می رود تا 15 سال آینده 600 میلیون شغل جدید در کشورها ایجاد شود.

صندوق بین المللی پول باید تحلیل های خود را در بخش اشتغال و رشد در یک همکاری متقابل با سازمان بین المللی کار برای حمایت از کشورها در پرداختن به چالش شغل و تقویت سیستم های حمایت اجتماعی ادامه دهد.

در سال 1991 حدود 12.7 درصد از کارگران کشورهای در حال توسعه با درآمد بین 4 و 13 دلار در روز زندگی می کردند که انتظار می رود تا سال 2017 سهم کارگران طبق متوسط از درآمد روزانه کمتر از 4 دلار به 33 درصد از کل جمعیت نیروی کار برسد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

88  −  81  =