بیمه‌ها برای حمایت از اختلالات روان فکری کنند

معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر لزوم افزایش حمایت بیمه‌ها از خدمات سلامت روان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از ایسنا دکتر علی‌اکبر سیاری روز دوشنبه در نشست خبری بهداشت روان با اشاره به شعار «سلامت روان و سالمندی» که از سوی سازمان جهانی بهداشت برای امسال در نظر گرفته شده است، گفت: فرآیند پیر شدن امری طبیعی است، اما می‌توان آن را کند و اصلاح کرد. سالمند شدن نشانه کمال و محصولی از زندگی سالم است.

 

وی گفت: عادات غذایی غلط، کم‌ تحرکی و استرس می‌توانند سلامت فرد را تحت تاثیر قرار دهند. مردم باید یاد بگیرند که چگونه می‌توانند استرس خود را کنترل کنند. سالمندان نیازمند حمایت هستند که حمایت‌های مالی بخشی از این حمایت‌ها را شامل می‌شود.

 

معاون بهداشتی وزیر بهداشت به مقوله بیمه سالمندی اشاره کرد و گفت: هر چقدر سهم بیمه در پرداخت هزینه‌ها بیشتر باشد، به عدالت نزدیک‌تر خواهد بود. برخی افراد تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند. بر این اساس است که فقرا به دلیل هزینه‌های بیماری خود، بیشتر دچار ورشکستگی می‌شوند. در کشورهای پیشرفته، رفاه اجتماعی در دستور کار دولت‌ها است که بیمه و رسیدگی به سلامت افراد، یکی از مباحث رفاه اجتماعی را شامل می‌شود.

 

سیاری، هزینه‌های درمان اختلالات روانی و همچنین سالمندی را مورد اشاره قرار داد و گفت: مجموع هزینه‌های بیماری‌های روان (15 تا 64 سالگی)، سالانه بیش از 960 میلیارد تومان برآورد شده است که در این میان تنها 45 درصد بیمه شدگان توانسته‌اند از بیمه خود به صورت سرپایی استفاده کنند.

همچنین تنها 40 درصد بیماران نیازمند بستری توانسته‌اند از بیمه خود در موقع بستری استفاده کنند.

وی افزود: از طرف دیگر بیمه هیچ پرداختی‌ بابت روان درمانی و مشاوره ندارد. به همین علت است که بیمار برای دریافت خدمات سرپایی با وجود احساس نیاز، مراجعه نمی‌کند و یا درمان را نیمه کاره رها می‌کند.

 

معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده، 46 درصد مبتلایان اختلالات روان در پرداخت هزینه‌های درمان خود مشکل داشته‌اند و 26.6 درصد آنها نیز تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبوده‌اند و درمان را رها کرده‌اند. وزارت رفاه و بیمه‌ها باید به فکر مردم باشند. چرا که وزارت بهداشت نمی‌تواند این بخش را تقبل کند؛ بیمارستان‌های وزارت بهداشت باید خودگردان اداره شوند و هیچ محل درآمد دیگری ندارند.

 

سیاری تاکید کرد: سلامت روان از سه بخش پیشگیری، درمان (سرپایی و بستری) و همچنین اقدامات پس از ترخیص برخوردار است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  20  =  24