عمان مامور جمع آوری طلب های نفتی ایران

یک روزنامه هندی مدعی شد ایران و عمان به طور محرمانه توافق کرده‌اند که کشورهای خریدار نفت ایران بدهی خود به ایران را از طریق این کشور پرداخت کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از اقتصاد ایران ،ایران پس از توافق محرمانه با عمان امیدوار است که بتواند برخی از تحریم‌های اقتصادی خود را دور بزند و در این راستا به عمان اجازه داده طلب‌های نفتی را از خریداران از جمله هند جمع‌آوری کند.

براساس این پیمان که "یادداشت تفاهم همکاریهای مالی" نام دارد و در ماه ژوئیه به امضا رسیده، عمان همچنین می‌تواند از این پول برای صادرات کالاهای غیرنفتی و اقلام کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی به ایران استفاده کند.

براساس این یادداشت تفاهم درآمدهای نفتی ایران که در بانک‌های خارجی مسدود شده از طریق عمان جمع‌آوری و به حساب‌های بانکی تعیین شده و مورد توافق دو طرف در عمان واریز خواهد شد.

به نقل از روزنامه ایندین اکسپرس، عمان موافقت کرده که انتقال ایمن این پول‌ها را به حساب‌های تعیین شده در بانک‌های دارای صلاحیت تضمین کرده و اطمینان دهد که این پول‌ها تحت تاثیر تحریم‌ها، انسداد یا مصادره توسط مقامات قضایی، اجرایی و یا هر مسئله‌ دیگری از سوی گروه‌های ثالث قرار نمی‌گیرد.

این توافق پس از آن مشخص شد که عمان ماه گذشته از دهلی خواست که مکانیسم انتقال طلب‌های نفتی ایران را تغییر داده و این پول را از طریق عمان پرداخت کند.

عمان اعلام کرد که هند می تواند این مکانیسم را با انتقال 100 میلیون دلار آغاز کند تا عملکرد این سیستم را ارزیابی کند.

اگرچه این یادداشت تفاهم در 20 ژوئیه بین علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه سابق ایران و سالم بن ناصر السماعیلی رییس مرکز ارتقای سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات عمان به امضا رسیده اما ارتباطات بین عمان و هند در 24 سپتامبر نشان می‌دهد که این موافقت از دولت جدید ایران که در ماه اوت میزبان سلطان قابوس پادشاه عمان بود نیز برخوردار است.

منابع آگاه گفتند، السماعیلی به دهلی اطمینان داده که عمان تضمین می کند که این انتقال پول تحریم‌های آمریکا را نقض نمی‌کند و برای اثبات آن نامه وزارت خزانه داری آمریکا در تاریخ 25 ژوئیه را ارائه داده که در آن آمده است درآمدهای نفتی ایران در بانک‌های خارجی می تواند برای صادرات مواد غذایی و دارو به ایران مورد استفاده قرار گیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×    =  24