بازده بالاتر محصولات کشاورزی با سرطان بیشتر

آرژانتین به مدد بیوتکنولوژی آمریکایی، به سومین تولیدکننده بزرگ سویای جهان تبدیل شده اما استفاده از مواد شیمیایی برای این کشور بدون هزینه نبوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا آسوشیتدپرس ده‌ها مستند جمع آوری کرده که نشان می‌دهد این مواد سمی در آرژانتین به شیوه‌ای استفاده می‌شوند که تحت قانون فعلی ممنوع هستند. اکنون پزشکان هشدار می‌دهند که استفاده کنترل نشده از آفت کش ممکن است عامل مشکلات سلامت رو به رشد در میان 12 میلیون نفری باشد که در مناطق کشاورزی وسیع این کشور آمریکای جنوبی زندگی می‌کنند.

 

در ایالت سانتافه که قلب صنعت سویای آرژانتین است، نرخ سرطان دو تا چهار برابر بالاتر از متوسط ملی است.

 

در چاکو که فقیرترین ایالت این کشور است، احتمال تولد کودکان دارای نقص مادرزادی چهار برابر بیشتر از زمانی است که هنوز کشاورزی صنعتی به کمک بیوتکنولوژی توسعه نیافته بود.

 

آرژانتین زمانی برای گاوهای علف خوارش معروف بود اما از سال 1996 که شرکت آمریکایی مونسانتو مدل جدید بازده بالاتر محصول و آفت‌کش‌های کمتر را از طریق بذرها و مواد شیمیایی دارای مجوزش تبلیغ کرد، تحت تحول قابل توجهی قرار گرفت.

 

اکنون کل محصول سویا و تقریبا تمام محصول ذرت، گندم و پنبه این کشور اصلاح شده ژنتیکی هستند. زراعت سویا سه برابر شده و به 19 میلیون هکتار رسیده است و احشام این کشور همانند احشام آمریکایی، با خوردن سویا و ذرت پروار می‌شوند.

 

اما با افزایش مقاومت حشرات و علف‌های هرز، کشاورزان آرژانتینی میزان استفاده از مواد شیمیایی را 9 برابر افزایش داده و از 34 میلیون لیتر در سال 1990 به 317 میلیون لیتر رسانده‌اند.

 

بر اساس تحلیل آمارهای دولتی و صنعتی که از سوی آسوشیتدپرس انجام گرفته، کشاورزان آرژانتینی بیش از دو برابر همتایان آمریکایی‌شان از سموم گیاهی استفاده می‌کنند.

 

علف کش "راندآپ" مونسانتو از گلی فوسات استفاده می‌کند و یکی از پراستفاده‌ترین علف کش‌های جهان است.

 

سازمان حفظ محیط زیست آمریکا و بسیاری از سازمان‌های دیگر استفاده از آن را به شرط به کارگیری صحیح تایید کرده‌اند اما با وجود بکارگیری بالای مدل مونسانتو، قوانین ایمنی متفاوتند.

 

برخی از 23 ایالت آرژانتین سمپاشی را در محدود سه کیلومتری منطقه مسکونی ممنوع اعلام کرده اند. سایر ایالت‌ها اجازه داده اند کشاورزان تا محدود 50 متری سمپاشی کنند. حدود یک سوم محدودیتی تعیین نکرده اند و متخلفان به ندرت مجازات می‌شوند.

 

یک قانون فدرال بکارگیرندگان مواد شیمیایی سمی را ملزم کرده فعالیت‌شان را در صورتیکه سلامت عمومی را تهدید کند، حتی اگر از لحاظ علمی ارتباط آن اثبات نشود و بدون توجه به هزینه‌ها یا پیامد آن، تعلیق کنند اما این قانون برای زراعت هرگز اعمال نشده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  3  =