سیف حرفش را پس گرفت/فرج دلار از آن ماه تا این ماه

یک ماه پیش رییس کل بانک مرکزی با کاهش قیمت دلار مخالفت کرد و حالا از سقوط قیمت دلار حمایت می کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،دوم مهرماه گذشته، ولی اله سیف، رییس کل تازه کار بانک مرکزی در حاشیه نشست صبحانه خوری اتاق بازرگانی ایران، کف قیمت دلار را 2900 تومان اعلام کرد و کاهش بیشتر نرخ دلار را منطقی ندانست. اظهاراتی که بلافاصله از سوی معاون ارزی بانک مرکزی نیز تکرار شد.

در پی این اظهارنظر سیر نزولی به نسبه پرشتاب قیمت دلار در بازار آزاد متوقف شد. نزولی که نرخ دلار را طی یک ماه از 3 هزار و 200 تومان به 2 هزار و 800 تومان رسانده بود ولی دوباره صعود آن تا 3 هزار 100 تومان آغاز شد.

این اتفاق، آغاز انتقادها و حمایت ها از اظهار نظر رییس کل بانک مرکزی بود.

برخی کارشناسان، مخالفت سیف با کاهش نرخ دلار را با وظیفه ذاتی بانک مرکزی در حمایت از ارزش پول ملی در تناقض دیدند و در این دسته از منتقدان، عده ای هم واکنش صریح او به تحولات بازار را ناپخته تعبیر کردند.

در مقابل عده ای هم به حمایت از سیف پرداختند و با عنوان کردن مسایل مالی دولت در خصوص کسری بودجه و نیز لزوم حمایت از صادرات غیرنفتی از طریق تضعیف ارزش پول ملی، اظهارنظر او  را منطقی دانستند. این عده همچنین معتقد بودند که افت دلار باید در پی اقدام عملی در رفع تحریم های غرب علیه ایران و رخداد تغییر ملموس در اقتصادایران رخ دهد.

درست یک ماه بعد، رییس کل بانک مرکزی موضعی متفاوت اتخاذ کرد تا نشان دهد بانک مرکزی دولت یازدهم هم دارای یک برنامه بلندمدت مشخص در مدیریت بازار ارز نیست. او در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته است:" بانک مرکزی شرایط فعلی بازار ارز به ویژه سقوط آن را تأیید می‌کند به گونه‌ای که اتفاقات روزهای اخیر در بازار ارز کاملا مورد قبول بانک مرکزی است."

وی در این گفتگو تاکید می کند که برنامه بانک مرکزی تداوم روند نزولی نرخ ارز در بازار است.

تغییر رویه رییس کل بانک مرکزی در شرایطی که پس از یک ماه بار دیگر نرخ دلار به پایین تر از 3 هزارتومان رسیده، چند سوال ایجاد می کند که پاسخ قطعی به هر یک از آنها پیام نهفته در تازه ترین اظهارنظر او را برای بازار عیان می کند:

1-آیا سیف نسبت به موفقیت دیپلماسی هسته ای دولت در کوتاه مدت مطمئن شده است؟

2-آیا سیف هم به این نتیجه رسیده که تضعیف ارزش پول ملی به تنهایی منجر به رشد صادرات نمی شود و دلار گران در مجموع به زیان اقتصادملی است؟

3-آیا سیف درک کرده که بخشی از قیمت فعلی دلار، حباب روانی است؟

4-آیا سیف تنها از در جبران وارد شده و می خواهد دل افکار عمومی ناراضی از دفاع او از دلار 2 هزار و 900 تومانی را به دست آورد؟

5-آیا بانک مرکزی همچنان فاقد استراتژی مشخص در قبال بازار ارز است؟

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

28  −  22  =