ضرورت توجه به منافع مصرف‌کننده درپی حذف ارز مرجع واردات نهاده‌های کشاورزی

یک کارشناس صنعت طیور معتقد است: حذف ارز مرجع و جایگزینی آن با ارز مبادلاتی در صورتی مناسب است که در یک چارچوب خاص باشد و منافع تولیدکنندگان را هم در نظر بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،داریوش صمدی‌خواه در گفت‌وگو با(ایسنا) منطقه کرمانشاه، اقدام اخیر دولت مبنی بر جایگزینی ارز مبادله‌ای به جای ارز مرجع برای واردات نهاده ها را سبب ایجاد ناامنی در صنعت طیور عنوان و اظهار کرد: این اقدام، قیمت تمام شده مرغ را افزایش می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد هزینه‌های تولید مرغ به نهاده‌ها اختصاص دارد، گفت: در صورت حذف ارز مرجع، قیمت تمام شده تولید مرغ افزایش می‌یابد.

 

صمدی خواه معتقد است: بی‌ثباتی‌های بازار مرغ، دست واسطه‌ها را باز تر می‌کند چراکه تولیدکنندگانی که جوجه‌ریزی کرده‌اند مجبورند به هر قیمتی نهاده‌های مورد نیاز خود را تامین کنند و این مسئله دست واسطه‌ها را برای دخالت در بازار باز می‌کند.

 

این کارشناس افزود: اگر قرار باشد چنین شرایطی حاکم شود بایستی قیمت مرغ هم آزاد و بازار تعیین‌کننده باشد چرا که در غیر اینصورت تولید کنندگان توان ادامه فعالیت را نخواهند داشت.

 

به گفته صمدی‌خواه نداشتن برنامه‌ریزی مناسب و حساب شده، نابودی صنعت طیور را در پی دارد چراکه صنعت مرغ گردش مالی فوق‌العاده بالایی دارد اما تولیدکنندگان معمولا نقدینگی ندارند و اینگونه نوسانات برای از پا در آوردن آن ها کافی است.

 

این کارشناس صنعت طیور اظهار کرد: جایگزینی ارز مبادلاتی به جای ارز مرجع در صورتی مناسب است که در یک چارچوب خاص باشد و منافع تولیدکنندگان را هم در نظر بگیرد. در غیر اینصورت این اقدام مفید نیست چراکه مشابه این اقدام در دولت‌های قبلی هم صورت گرفت و ناکام ماند لذا آزموده را آزمودن خطاست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  9