قصد اطلاع‌رسانی داشتم تا مردم بدانند ذخایر ارزی ما کافی است و دشمن هم سوء استفاده نکند

رئیس کل سابق بانک مرکزی:

بهمنی درباره اظهارات اخیر خود که خزانه خالی نیست،گفت: قصد پاسخ به رئیس جمهور را نداشتم بلکه هدفم اطلاع رسانی درباره ذخایر ارزی کافی کشور بود تا از عباراتی چون خزانه خالی،مردم نگران نشوند و دشمنان هم سوء استفاده نکنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،محمود بهمنی در گفت و گو با  تسنیم با تأکید براینکه از گفتگوی قبلی بنده قصد پاسخگویی به صحبت‌های ریاست محترم جمهوری را نداشتم، اظهار داشت: بنده می‌خواستم صرفاً درباره وضعیت ذخایر ارزی و صندوق توسعه ملی کشور اطلاع رسانی کنم.

وی با بیان اینکه ما باید درباره منابع ارزی اطلاع رسانی کنیم، تأکید کرد: ما منکر موجودی حساب ذخیره ارزی نیستیم؛ ما الان در ذخایر ارزی کشور متجاوز از 100 میلیارد دلار پول داریم و نمی‌توانیم این مبلغ را نادیده بگیریم و بگوییم خدای نکرده خزانه کشور خالی است.

رئیس کل سابق بانک مرکزی در ادامه گفت: الان از بانک مرکزی باید سوال کرد که الان موجودی صندوق توسعه ملی چقدر است؟ آیا موجودی ذخایر ارزی کشور خالی است؟

بهمنی در همین ارتباط با تأکید براینکه بنده در گفت‌وگوی قبلی با خبرگزاری تسنیم اشاره‌ای به موجودی ریالی ذخیره ارزی نداشتم، تصریح کرد: بنده به وزارت اقتصاد هم کار ندارم اما اگر دروغ است و ما موجودی نداریم بهتر است مسئولان واقعاً پاسخ دهند.

این عضو کابینه دولت دهم ضمن انتقاد از اظهارنظرهایی مبنی بر خزانه خالی کشور به واکنش کشورهای خارجی درباره وضعیت خزانه اشاره کرد و گفت: باید از بانک سوال کرد که آیا ارقامی که بنده اعلام کردم در خزانه وجود دارد یا خیر؟ اگر وجود ندارد صراحتاً اعلام کنند صندوق توسعه صفر و خالی است یا ذخایر ارزی ما هم خالی است یا بگویند اصلا موجودی طلا نداریم.

وی با تأکید براینکه بنده اصلاً قصد دفاع از دولت قبل و حتی نقد یا دفاع از دولت جدید را نداشتم، اظهار داشت: بنده می خواستم اطلاع رسانی کنم که ذخایر ارزی کشور کافی است. ما از دولت محبوب و مورد انتخاب مردم حمایت می‌کنیم و هر جا هم لازم باشد با این دولت همکاری خواهیم کرد.

رئیس کل سابق بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه مردم باید بدانند که ما ذخایر ارزی کافی داریم، تصریح کرد: من اصلاً جواب آقای روحانی را ندادم؛ آقای روحانی رئیس جمهوری محبوب است و هر جا نیاز باشد ایشان را کمک خواهم کرد.

بهمنی در ادامه بار دیگر تأکید کرد که هدف وی از اظهار نظر درباره خزانه کشور فقط اطلاع رسانی بوده است و ادامه داد: بانک مرکزی اگر رقم دیگری درباره ذخایر ارزی کشور دارد که مغایر با اظهارات بنده بود بهتر است که اعلام کند؛ تأکید می کنم بنده اظهارنظری درباره ذخایر ریالی و یا بدهی‌های داخلی دولت نکرده‌ام و به دولت قبل هم کاری ندارم.

وی در واکنش به جوابیه بانک مرکزی مبنی بر اینکه "محور اصلی انتقادات دولت یازدهم از وضعیت اقتصادی کشور، به وجود بی‌انضباطی‌های مالی گسترده و فشارهای دولت سابق برای اجرای طرح‌های عظیم توسعه ای (نظیر طرح مسکن مهر) بدون توجه به لزوم وجود منابع لازم و تامین مالی از محل منابع پرقدرت بانک مرکزی باز می‌گردد" گفت: این مسائل اصلا به خزانه ارزی کشور ارتباط ندارد؛ صحبت بنده فقط درباره ذخایر ارزی کشور بوده است.

رئیس کل سابق بانک مرکزی در خاتمه صراحتاً تأکید کرد: بنده پاسخ ریاست جمهوری محبوبمان را ندادم؛ ما دولتمان را دوست داریم و این را وظیفه همه ملت می دانیم که به دولت کمک کند و اظهار نظر بنده صرفاً جهت اطلاع ملت بود تا آرامش داشته باشند و نگران نباشند که خزانه ما از نظر ارزی خالی است. همچنین دشمنان خارجی هیچ گونه سوءاستفاده ای از این مطلب نکنند.

وی تأکید کرد: بازهم می گویم ذخایر ارزی کشور بالای 100 میلیارد دلار، صندوق توسعه ملی بالای 32 الی 34 میلیارد دلار ذخیره دارد و وضعیت ذخایر طلای کشور نیز بسیار مناسب است. ما در مقابل خارجی ‌ها هیچ ضعفی از ناحیه ذخایر ارزی نداریم.

بهمنی در واکنش به این بند از جوابیه بانک مرکزی مبنی بر اینکه "ذخایر دولت و بانک مرکزی با هم فرق دارد" تصریح کرد: احسن، وضعیت این دو حساب با هم خیلی فرق دارد، بنده ذخایر ارزی بانک مرکزی را گفتم؛ ذخایر دولت به وزارت اقتصاد و دارایی مربوط می شود که خودش جواب می‌دهد اما بنده مسئول ذخایر ارزی بانک مرکزی بودم نه ذخایر دولت.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×  1  =