۲۲ میلیارد دلار پول ایران در چین را نمی توان وارد کشور کرد

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت به منابع صندوق توسعه کاری ندارد، گفت: در حال حاضر بیش از 22 میلیارد دلار پول کشور در کشور چین است و اگر 6 درصد سهم صندوق در اختیار دولت قرار گیرد، این مبلغ به عنوان پیش پرداخت فاینانس پرداخت و بیش از 20 میلیارد دلار وارد کشور می شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری خانه ملت، محمدباقر نوبخت در نشست علنی امروز (سه شنبه 7 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون بودجه 92 کل کشور گفت: شاید این لایحه نخستین لایحه جدی باشد که دولت به جهت پایبندی به قانون تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است.

نوبخت با بیان اینکه پولی برای توزیع به طرح های عمرانی تا پایان سال با این وضعیتی که بنده مجاز نیستم درصد وصولی خزانه را به شما اعلام کنم، وجود ندارد، افزود: نمایندگان اگر رقم 6 درصد از سهم صندوق توسعه ملی را برای اجرای دستورات نمایندگان در اختیار دولت قرار ندهید، به چه دلیل نامه به من می دهید؟

وی گفت: نمایندگان، ایران را با نروژ مقایسه می کنند در حالی که قابل مقایسه نیست، کشوری که در شرایط تحریم به سر می برد به طوری که حتی ریال و دلار خود را نمی تواند به کشور بازگرداند.

نوبخت با تاکید بر اینکه ما در شرایط تحریم هستیم، تاکید کرد: در اقتصاد مقاومتی ایجاب می کند که نمایندگان با حمایت خود کشور را از این تنگنا نجات دهیم.

نوبخت تصریح کرد: ما بر آنچه که رهبر معظم انقلاب درباره ورود 20 درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه تاکید کردند را رعایت کردیم و تا پایان سال 22 درصد به صندوق واریز خواهد شد و مجلس تنها 6 درصد در شرایطی اضافه کرد که ما بیش از 100 میلیارد دلار درآمد داشتیم، این درحالی است که درآمد کشور در حال حاضر به یک سوم کاهش یافته است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور خطاب به نمایندگان مجلس گفت: ما را درک کنید چون ما می خواهیم کشور را اداره کنیم.

نوبخت با اشاره به اینکه 3 میلیون و 200 هزار نفر از مردمی که شما نمایندگان آنها هستید، از پروژه های عمرانی نان می خورند، افزود: اگر این 6 درصد در اختیار دولت قرار نگیرد این پروژه ها تعطیل و این میزان افراد بیکار می شوند.

سخنگوی دولت گفت: در حال حاضر بیش از 22 میلیارد دلار پول کشور در چین است و نمی توان این پول را وارد کشور کرد، اما در جهت مراودات سیاسی چین اعلام کرد که آمادگی دارد این مبلغ را به صورت فاینانس مشروط بر اینکه پیش پرداخت 7.5 درصد معادل ریالی این مبلغ باشد به ایران بدهند که این میزان را ما در اختیار نداریم.

وی ادامه داد: اگر این 6 درصد از صندوق توسعه در اختیار دولت قرارگیرد به عنوان پیش پرداخت 7.5 درصد فاینانس به کشور چین پرداخت و بیش از 20 میلیارد دلار وارد کشور می شود.

نوبخت با اشاره به اینکه قرار نیست به منابع صندوق توسعه دست بزنیم، گفت:ورودی که از این پس قرار است وارد صندوق توسعه شود را می خواهیم به 20 درصد کاهش دهیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: اگر 6 درصد از سهم صندوق توسعه ملی به دولت داده نشود هیچ طرح عمرانی تا پایان سال فعالیت نمی کند و نمایندگان درخواست های خود را برای برنامه ششم توسعه و سال آینده نگه دارند، زیرا در حال حاضر اعتباری برای توزیع وجود ندارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  73  =  81