توصیه کارشناسان: طلا نخرید

کاهش شدید قیمت جهانی طلا از ابتدای سال 2013 میلادی تاکنون موجب شده تا برخی کارشناسان اقتصادی به سرمایه گذاران بین المللی توصیه کنند تا در شرایط کنونی از سرمایه گذاری در بازار طلا خودداری کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از سایت طلا/"موتلی فول"، قیمت جهانی طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از 22 درصد کاهش داشته و این مساله بسیاری از سرمایه گذاران بین المللی را با زیان و ضررهای سنگینی روبرو کرده است.
بر اساس این گزارش قیمت طلا که در 12 سال گذشته با افزایش چشمگیری روبرو شده بود با ادامه روند نزولی خود در سال 2013 میلادی تعجب بسیاری از سرمایه گذاران را در پی داشته است.
از سوی دیگر ارزش سهام شرکت های معدنی که در زمینه تولید و استخراج طلا فعالیت می کنند از ابتدای امسال تاکنون به شدت کاهش یافته است. ادامه روند نزولی قیمت طلا بسیاری از پروژه های معدنی را از نظر اقتصادی با مشکل روبرو خواهد شد و اجرای بسیاری از این پروژه ها مقرون به صرفه نخواهد بود.
در شرایطی که نرخ تورم در اقتصاد جهانی نیز رو به کاهش است تقاضا برای خرید طلا به شدت افت کرده است. نرخ تورم منطقه یورو طی ماه اکتبر به کمتر از 0.7 درصد رسیده و این مساله احتمال کاهش مجدد نرخ بهره بانکی اروپا را تقویت کرده است.
بر اساس بررسی "سی ان بی سی" میزان تقاضای طلا در بازار هند در سه ماه پایانی 2013 میلادی نیز به اندازه سال های گذشته نخواهد بود. هند بزرگترین بازار طلای جهان است و 20 درصد مصرف طلای جهان را در اختیار دارد.
کاهش شدید ارزش روپیه در برابر دلار و افزایش تعرفه واردات طلا تاثیر زیادی بر کاهش تقاضای این فلز گرانبها در هند داشته است. از جمله عوامل موثر بر قیمت طلا در ماه های گذشته می توان به کاهش ذخایر طلا در صندوق اس پی دی آر اشاره کرد.
عملکرد بهتر شاخص سهام در بازارهای مالی بین المللی موجب شده تا سرمایه گذاران ترجیح دهند در شرایط کنونی به جای بازار طلا در بازار سهام سرمایه گذاری کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  4  =  13