شناسایی ۷۶۶ مورد کلاهبرداری در حوزه بانکداری آنلاین/ سوء استفاده بزهکاران اینترنتی از کاربران بی اطلاع

از ماه ژانویه تا 15 اکتبر سال جاری

بنا بر اعلام آژانس پلیس ملی ژاپن، از ماه ژانویه تا 15 اکتبر سال جاری، حداقل 766 مورد کلاهبرداری در حوزه بانکداری آنلاین شناسایی شده که این رقم نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از پایگاه خبری ژاپن دیلی پرس،موضوعی که شدیداً نگرانی مقامات را به دنبال داشته آن است که در این سرقت های اینترنتی، از کاربران بی اطلاع و کسانی که نسبت به غیرقانونی بودن این عملیات بانکی بی خبر هستند، استفاده شده است.

 به نظر می رسد در این تبهکاری ها حداقل 760 میلیون ین (حدود 7 میلیون و 700 هزار دلار) از حساب های بانکی اینترنتی ژاپن به سرقت رفته باشد. این مبالغ در روسیه و اوکراین سرمایه گذاری شده است. در این شیوه که از حقه فیشینگ استفاده گردیده، کلاهبرداران از نام کاربری و کلمه عبور واقعی قربانیان استفاده کرده اند.

به این صورت که کاربران در ابتدا با یک وب سایت جعلی که مشابه سایت اصلی بانک طراحی شده روبرو می گردند. آنها با درج نام کاربری و کلمه عبور خود در کادرهای مشخص شده، اطلاعات و در واقع سرمایه بانکی خود را در اختیار بزهکاران سایبری قرار می دهند.

در این فرایند، شرکت های مهم فعال در زمینه حواله پول از جمله وسترن یونیون (Western Union) و مانی گرام (MoneyGram) به کار گرفته شده است.

با استفاده از خدمات فوق، 15 درصد پول های دزدیده شده به خارج از ژاپن انتقال یافته که این رقم فقط برای سال جاری معادل 114 میلیون ین (1 میلیون و 200 هزار دلار) بوده است. بر اساس این گزارش، بزهکاران برای ناشناس ماندن فعالیت های غیرقانونی خود، اقدام به شناسایی و استخدام کاربران در تالارهای گفتگوی آنلاین نموده و پول ها را به حساب بانکی آنها انتقال می نمودند.

این واسطه ها بابت انتقال و برداشت پول، بین 10 تا 15 درصد کمیسیون دریافت می کنند. افراد گزینش شده، از این که ناخواسته در یک شبکه تبهکاری اینترنتی فعالیت می کنند بی اطلاع می مانند.

در این عملیات مزورانه 120 نفر از 16 کشور فعالیت داشته اند که 69 نفر آنها ژاپنی بوده اند. در این زمینه تا کنون هیچ متهمی شناسایی و دستگیر نشده است زیرا احتمالاً بسیاری از اعضای شبکه، از غیرقانونی بودن فعالیت خود اطلاعی نداشته اند.

منبع:تارنمای شرکت ملی انفورماتیک

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

93  −  88  =