با مخالفت رییس‌جمهور آزادسازی قیمت شیر منتفی شد

آزادسازی قیمت شیر که پس از حذف ارز مرجع از واردات خوراک دام در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرارگرفته بود با مخالفت رییس دولت تدبیر و امید منتفی شد تا شاید دیگر نگرانی برای افزایش قیمت و کاهش مجدد مصرف این محصول و فرآورده‌ی لبنی وجود نداشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا، گرچه از همان زمان طرح موضوع آزادسازی قیمت شیرخام جناح‌های مخالف و موافق تشکیل شد اما گویا مخالفان حرفشان به کرسی نشست و نظر رییس‌جمهور را برای مخالفت با این مسئله جلب کردند.
 
البته حسن رکنی، معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی زمانیکه موضوع افزایش قیمت شیر داغ شده بود به ایسنا گفت: قیمت شیر افزایش چندانی نمی‌یابد و می‌توان با افزایش بهره‌وری تولید از تنش‌های قیمتی غیر منطقی در بازار جلوگیری کرد.
 
اما دامداران ضمن اعلام مخالفت کلی با آزادسازی قیمت شیرخام، همچنان خواستار افزایش قیمت شیر و سایر فرآورده‌های لبنی در صورت جبران نشدن هزینه‌های افزایش یافته آن‌ها ناشی از افزایش قیمت علوفه‌های وارداتی بودند.
 
به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران، تولیدکنندگان به دنبال افزایش قیمت شیر نیستند اما دولت بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده موظف است بر اساس قیمت مشخص شده برای تحویل هر کیلوگرم شیر به کارخانه‌های لبنی، نهاده ارزان در اختیار دامداران قرار دهد و حتی اگر ارز مرجع هم اختصاص نیابد باید قیمت افزایش پیدا کند یا هزینه‌های افزایش یافته دامداران به نحوی جبران شود.
 
گرچه همه این مسائل درباره افزایش قیمت شیر و سایر فرآروده‌های لبنی ناشی از تصمیم ناگهانی دولت برای خداحافظی با ارز مرجع بود اما این تغییر تصمیم، خلف وعده به شمار نمی‌رفت چرا که بیشتر بخش‌های تولیدی را بابت خالی بودن سفره ارزی و خزانه دولت نگران می‌کرد اما همین تصمیم باعث شد تولیدکنندگان بر طبل ضرر و زیان بکوبند و برای پیشگیری از آن خواستار افزایش قیمت محصولشان شوند.
 
غافل از اینکه سال‌های گذشته مصرف شیر به عنوان یک غذای کامل و بدون جایگزین همواره رو به کاهش بوده و ایران در مصرف این فرآورده‌ی لبنی از غافله بسیاری از کشورهای پیشرفته و درحال توسعه نیز عقب افتاده است که البته اگر بازهم افزایش قیمتی برای این محصول تصویب شود بیم آن می‌رود تا مصرف سرانه آن از 60 کیلوگرم هم کمتر شود.
 
این کش و قوس‌ها و البته نگرانی‌ها بابت کاهش مصرف شیر ادامه داشت تا اینکه خبر آمد رییس‌جمهور در نامه‌ای به معاون اولش مخالفتش را با افزایش و آزادسازی قیمت شیر اعلام کرده تا این مخالفت به اطلاع وزرای جهاد کشاورزی و تجارت برسد.
 
همین مخالفت که نشان می‌داد مخالفان آزادسازی قیمت شیر و لبنیات حرفشان را به کرسی‌ نشانده‌اند کافی بود تا دو وزیر تجارت و جهاد کشاورزی هم دستور دهند در جلسه ستاد تنظیم بازار، تدبیری برای جبران هزینه‌های افزایش یافته دامداران اندیشیده و از افزایش قیمت جلوگیری شود.
 
شنیده‌ها و اطلاعات خبرنگار ایسنا از مقامات مسئول نشان می‌دهد که برای جلوگیری از افزایش قیمت شیر ما به التفاوت 1350 میلیارد تومانی هزینه‌های تولید دامداران نیز محاسبه شده و قرار است به نحوی جبران کننده هزینه‌های افزایش یافته آن‌ها شود.
 
گرچه جلسه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار به دلیل قتل معاون وزیر تجارت لغو شد اما همه تصمیم‌گیری‌ها درباره قیمت شیر به جلسه فردا – دوشنبه – موکول شده تا سرنوشت این محصول مهم و فرآورده‌های آن مشخص شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

98  −    =  96