وزیر بهداشت:دو فرزند برای این افرادکم است

وزیر بهداشت گفت: افزایش جمعیت با دستور و شعار امکانپذیر نیست، باید مردم را اقناع کنیم. این کار اگر توسط بخش غیر دولتی انجام شود، موثرتر است. بسیاری از مردم دغدغه معیشت دارند اما حداقل بسیاری از پزشکان فهیم کشور می‌توانند الگوی خانواده بیش از 2 فرزند داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از فارس، حسن قاضی زاده هاشمی در همایش آینده پژوهی نظام سلامت در فرهنگستان علوم پزشکی گفت: مهمترین مقوله در اصلاح سبک زندگی، بهبود سلامت کودکان و سایر گروههای سنی و حتی افزایش جمعیت، مقوله فرهنگ است و در این زمینه باید همکاری بین بخشی داشته باشیم.
  
وی گفت: برای اجرای سند توسعه سلامت کودکان، دبیرخانه کشوری سلامت کودکان با حضور نخبگان و نمایندگان دستگاههای مرتبط فعال می شود تا اولویتها و برنامه‌ها پیگیری کنند. فرزندان مهمترین سرمایه هر خانواده هستند و این مهم است که ما برنامه درستی را برای بهبود سلامت کودکان در کشور داشته باشیم.
 
  هاشمی ادامه داد: در مورد افزایش جمعیت و تعداد فرزندان هر خانواده نیز برنامه‌های جدیدی با همکاری مجلس و دولت در حال تدوین است که اساس آن اقناع مردم است زیرا در این حوزه نمی‌توانیم به صورت دستوری و شعاری به جایی برسیم. این نوع برخورد به نوعی رفع مسئولیت از خود است.
  
وی گفت: برای افزایش جمعیت کشور نیازمند یک برنامه فاخر و محتوایی هستیم که به خصوص با کمک نخبگان و به ویژه بخش غیر دولتی مردم را برای افزایش موالید اقناع کنیم. این یک نیاز جدی در کشور است که افرادی که کلامشان در بین مردم نافذ است باید وارد میدان شوند. زیرا آینده کشور ما در گرو توجه به این مسئله است.
  
وزیر بهداشت ادامه داد:‌ برخی مردم دغدغه معیشت دارند اما حداقل پزشکان فهیم زیادی داریم که چنین دغدغه ای ندارند، واقعاً داشتن یک فرزند یا حتی دو فرزند برای این افراد کم است و آنان در آینده که از سن باروری عبور کردند، به این باور می‌رسند که در سنین جوانی چه دیدگاه اشتباهی داشتند.
 
هاشمی اضافه کرد: اقناع مردم یک کار طولانی و تخصصی است و افراد صاحب نفوذ و صاحب نظر باید در این حوزه وارد شوند.
  
وی گفت: در مورد تدوین و اجرای سند توسعه سلامت کودکان نیز دبیرخانه کشوری سلامت کودکان که تعطیل شده بود را مجدد فعال کردیم تا اجرای برنامه‌های سلامت کودکان را از زمان تولد تا 8 سالگی پیگیری کند.
 
  وی افزود: داشتن برنامه‌های آرمانگرایانه خیلی خوب و لازم است اما اگر نتوانستیم بخشی از این برنامه‌ها را اجرا کنیم نباید مأیوس شویم، آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، بهزیستی، بیمه ها و بقیه دستگاهها باید دست به دست هم دهند تا بتوانیم نسل سالمی داشته باشیم و آینده بهتری را برای کشور رقم بزنیم.
 
  وزیر بهداشت در همایش آینده پژوهشی نظام سلامت گفت: ما مسائل و غصه‌های زیادی در مورد سلامت کودکانمان داریم که بیان همه آنها ضرورت ندارد و ای کاش من امروز از جایگاه وزیر اینجا نبودیم تا راحت تر بتوانیم مسائل را بیان کنم.
  
وی افزود:‌ بخشی از مشکلات را مسئولان سلامت کودکان بیان کرده‌اند از جمله اینکه در هر دانشگاه علوم پزشکی فقط یک کارشناس و مسئول برای سلامت کودکان داریم یا فقط 700 میلیون تومان در وزارت بهداشت برای اجرای برنامه سلامت کودکان داریم. به هر حال باید بر اساس امکانات و توانمندیهایی که در کشور داریم به صورت معقول حرکت کنیم اما در عین باید تلاش کنیم که امکانات و توان را بالا ببریم.
  
وی گفت: یکی از اقداماتی که برای بهبود سلامت مردم می‌توانیم انجام دهیم، آگاه سازی مردم از طریق دانشگاه صدا و سیماست و همین نشان دادن چهره‌های معصوم بچه‌ها که در مراسم عزاداری امام حسین(ع) به مهدیه و مصلای تهران آمده بودند، بهترین تبلیغ برای داشتن کودک سالم و داشتن فرزند سالم است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  2