نرخ بهره بانکی اروپا صفر یا منفی می شود؟

در شرایطی که بانک مرکزی اروپا در تازه ترین نشست خود نرخ بهره را بار دیگر کاهش داده رئیس این بانک در تازه ترین اظهاراتش تاکید کرد، بانک مرکزی اروپا هنوز تصمیم جدیدی برای تعیین نرخ بهره نگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از خبرگزاری فرانسه اظهارات ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا در شرایطی است که کاهش نرخ بهره اروپا در نشست قبلی تاثیر زیادی بر کاهش ارزش یورو در برابر دلار و کاهش چشمگیر قیمت جهانی طلا داشته است.
بر اساس این گزارش ینس ویدمن رئیس بانک مرکزی آلمان بزرگترین اقتصاد منطقه یورو نیز به شدت از سیاست کاهش نرخ بهره بانکی منطقه یورو انتقاد کرده است. برخی کارشناسان اقتصادی نیز از احتمال کاهش مجدد نرخ بهره اروپا به صفر و یا حتی نرخ بهره منفی خبر می دهند.
این برای نخستین بار است که ایده نرخ بهره منفی از سوی بانک مرکزی اروپا مطرح شده است. کاهش شدید نرخ تورم منطقه یورو طی ماه های اخیر نگرانی ها در خصوص رکود اقتصادی مجدد کشورهای اروپایی را افزایش داده است.
دراگی در این باره گفت: اجازه بدهید کاملا شفاف صحبت کنم. بانک مرکزی اروپا هنوز هیچ تصمیم جدیدی برای تعیین نرخ بهره نگرفته است. پس از برگزاری نشست قبلی بانک مرکزی اروپا که منجر به کاهش 0.25 درصدی نرخ بهره شد تا این لحظه هیچ تصمیم جدیدی نهایی نشده است.
دراگی بارها بر آمادگی بانک مرکزی اروپا برای اتخاذ سیاست های انبساطی پولی بیشتر برای حمایت از رشد و رونق اقتصادی منطقه یورو تاکید کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×  1  =