افزایش ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران به هند در پی توافق ژنو

کارشناسان غربی با اشاره به لغو تحریم بیمه ای ایران که صادرات نفت ایران به هند را تسهیل می کند پیش بینی کردند فروش نفت ایران به این کشور طی ماه های آینده 200 تا 400 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم رویترز طی گزارشی نوشت:کاخ سفید اعلام کرده توافق هسته ای ایران و غرب با هدف افزایش عرضه نفت این کشور به بازار منعقد نشده است، اما کاهش تحریم بیمه ای اتحادیه اروپا احتمالا به افزایش صادرات نفت این کشور به مشتریان بزرگ نفتی اش در آسیا کمک خواهد کرد.
ایران و 6 قدرت جهانی اوایل روز یکشنبه در مورد کاهش فعالیت های هسته ای این کشور و تعدیل بخشی از تحریم ها به توافق رسیدند.
تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا که مانع از سرمایه گذاری شرکت های انرژی در ایران شده و صادرات نفت ایران را از 2.5 میلیون بشکه در روز به حدود یک میلیون بشکه رسانده است، همچنان پابرجاست.
بر اساس گزارشی که روز یکشنبه از سوی کاخ سفید منتشر شده «در شش ماه آینده صادرات نفت ایران نمی تواند افزایش یابد.»
در این گزارش همچنین آمده است: «بر اساس این گام اولیه، تحریم نفتی اتحادیه اروپا پابرجا باقی خواهد ماند و میزان فروش نفت ایران در حد یک میلیون بشکه حفظ خواهد شد و این به معنای تداوم از دست رفتن 4 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران در هر ماه خواهد بود.»
مشتریان بزرگ نفت ایران در آسیا علاوه بر اینکه باید خرید نفت خود از ایران را برای برخورداری از معافیت از تحریم ها کاهش می دادند، مجبور بودند حتی از میزان مجاز واردات نفت از ایران نیز به دلیل محدودیت های ناشی از تحریم بیمه ای بکاهند.
برای مثال، واردات نفت هند از ایران در 9 ماهه ابتدایی امسال به دلیل مشکلات بیمه ای پالایشگاه های هندی استفاده کننده از نفت این کشور به شدت کاهش یافت.
بر اساس گزارش دولت آمریکا تحریم های بخش مالی شامل انواع مختلف تحریم های بیمه ای، پا برجا خواهند ماند. اما مقامات غربی روز یکشنبه گفتند توافق ژنو در بردارنده کاهش بخشی از تحریم های بیمه ای اتحادیه اروپا علیه محموله های نفتی ایران نیز هست.
کوین بوک، تحلیلگر مسائل انرژی در واشنگتن گفت، کاهش تحریم بیمه ای می تواند صادرات نفت ایران را به خصوص به پالایشگاه های هندی 200 تا 400 هزار بشکه در روز افزایش دهد.
وی خاطرنشان کرد، اشاره کاخ سفید به محدودیت فروش یک میلیون بشکه ای نفت ایران، بیشتر از میزان صادرات 715 هزار بشکه در روز این کشور در ماه اکتبر است و این بدان معناست که بر اساس این توافق فروش نفت ایران می تواند در مدتی نسبتا کوتاه رشدی 285 هزار بشکه ای را داشته باشد.
این توافق همچنین تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا در چند بخش دیگر علیه اقتصاد ایران را برای یک دوره شش ماهه به حالت تعلیق در می آورد. تعلیق این تحریم ها به ایران کمک خواهد کرد تا از محل ادامه تجارت طلا و فلزات گرانبها و صدور خودرو و محصولات پتروشیمی، حدود 1.5 میلیارد دلار به دست آورد.
بر اساس گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، اگر ایران به تعهدات خود عمل کند، حدود 4.2 دلار از درآمدهای نفتی این کشور نیز که در کشورهای غربی بلوکه شده بود، به صورت اقساطی در دسترس قرار خواهد گرفت و مجموع رقم قابل دسترس برای ایران از کاهش تحریم ها را به حدود 7 میلیارد دلار خواهد رساند.
در ادامه این گزارش امده است: «بخش اعظمی از ذخایر ارزی 100 میلیارد دلاری ایران به دلیل تحریم ها غیرقابل دسترسی هستند.»
توافق ژنو همچنین به چند بانک مشخص اجازه می دهد تا درآمدهای نفتی بلوکه شده ایران را برای خرید مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی و دیگر اقلام بشردوستانه آزاد کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  2  =