دریاچه ارومیه بزرگترین پدیده بیابان‌زایی دنیا

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان اعلام کرد: بزرگترین پدیده بیابان‌زدایی دنیا در حال حاضر دریاچه ارومیه است که طبق گزارشات در طول چهار سال 390 هزار هکتار آن به بیابان تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،شهاب محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه کردستان، اظهار کرد: در سال 89 قریب به 65 درصد از مساحت این دریاچه خشک و به بیابان تبدیل شده بود که با توجه به خشکسالی و سایر مشکلات آبی این درصد اکنون افزایش یافته است.
 
وی اصلی‌ترین عامل بروز این بحران را پریود خشکسالی در منطقه و همچنین برداشت و استفاده بی رویه از منابع آب زیر‌زمینی و مدیریت ناصحیح این منابع دانست و بیان کرد: فقدان کشاورزی بر مبنای اصول توسعه پایدار استانهای واقع در حوضه دریاچه ارومیه عامل اصلی استفاده بی‌رویه از منابع آبی است.
 
معاون فنی محیط زیست استان کردستان بیان کرد: بحران آب در حال حاضر یکی از مهم‌ترین بحران‌های زیست محیطی خاورمیانه و کشور ایران است، به طوری که 290 سفره آب زیر‌زمینی ایران در شرایط بحرانی قرار دارد.
 
وی ادامه داد: در استان کردستان نیز سفره‌های زیرزمینی دشت‌های قروه و دهگلان در شرایط بحرانی قرار دارند.
 
این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به استفاده کود و سموم شیمیایی در زمین‌های کشاورزی استان احتمال آلودگی منابع آبی زیر زمینی بویژه در دشت‌هایی که کشاورزی صورت می‌گیرد، بالا‌ست.
 
وی تصریح کرد: در دنیای امروز کشاورزان باید با توجه وضعیت منابع آبی، استفاده بهینه از سموم شیمیایی و توجه به شرایط اکولوژیکی و محیط زیست همجوار خود اقدام به تنظیم الگوی کشت کنند.
 
محمدی ادامه داد: راندمان آبیاری کشاورزی در بسیاری از نقاط کشور از جمله استان کردستان و همچنین حوزه دریاچه ارومیه نزدیک به 30 الی 35 درصد است و در صورتی که این آبیاری مکانیزه شود، این راندمان در سیستم آبیاری تحت فشار به 60 الی 70 درصد می‌رسد.
 
وی افزود: در تعریف علمی به کسی که نسبت به استفاده بهینه از منابع آبی ناآگاه به حفاظت از خاک نیندیشد، از دانش لازم در راستای استفاده از کود سموم شیمیایی برخوردار نباشد و همچنین نسبت به تخریب محیط زیست و منابع اکولوژیکی حساسیت نشان ندهد، عنوان کشاورز اطلاق نمی‌شود.
 
معاون فنی محیط زیست استان کردستان با اشاره به اینکه بالغ بر 85 درصد آب مصرفی استان کردستان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: بالا بردن راندمان آبی در کشاورزی به میزان قابل توجهی از گسترش بحران آب در استان کردستان و حتی تداوم بیابان زایی در دریاچه ارومیه جلوگیری خواهد کرد.
 
وی اصلی‌ترین راهکار نجات دریاچه ارومیه و منابع آبی استان کردستان و سایر استان‌های حوضه این دریاچه را استفاده بهینه از منابع آبی و بالا بردن راندمان آبی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب دانست.
 
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان در بخشی دیگر از سخنان خود، گفت: استان کردستان یکی از استان‌های دارای پتانسیل آبی بالا در سطح کشور است.
 
وی خاطرنشان کرد: سرچشمه سه حوضه آبریز اصلی دریای خزر، خلیج فارس و دریاچه ارومیه و همچنین پنج زیر حوضه نیز شامل قزل اوزن، سیروان، زاب کوچک، رازآور و کرخه در کردستان قرار دارد.
 
وی با اشاره به اینکه استان کردستان 1.7 درصد از خاک کشور را تشکیل می‌دهد، یادآور شد: این درحالیست که بالغ بر 7 درصد کل آب‌های سطحی کشور در استان کردستان قرار گرفته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  12  =  16