روحانی:یکسان‌سازی قیمت ارز از برنامه‌های دولت ست

رییس‌جمهور با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما در سال آینده یکسان‌سازی قیمت ارز است، گفت: مجلس گفته بود دلار از 1200 و خرده‌ای باید به حدود دو هزار و 500 تومان برسد و این در قانون بودجه آمده است؛ حال دولت می‌بایست در اوایل تیرماه نرخ دلار را به این رقم می‌رساند و این در حالی است که متاسفانه دولت قبل این کار را نکرد و وقتی ما آمدیم دچار این مشکل شدیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،روحانی افزود: این روند به این معنی بود که همه کالاهایی که وارد می‌شد باید به دو برابر می‌رسید. ما محاسباتی انجام دادیم و دیدیم که مردم با این وجود دچار مشکل می‌شوند. در بخش‌هایی با شیب‌های ملایم سعی کردیم که این مساله را تدبیر کنیم.

وی ادامه داد: هم‌اکنون برخی مردم می‌گویند چرا در دولت جدید برخی از اجناس گران شد؟ در پاسخ باید بگوییم اگرچه من شخصاً در برخی موارد خودم دخالت کردم که قیمت‌ها بالاتر نرود، ولی به هر حال این باری بود که به دوش این دولت افتاد که قیمت دلار را دو برابر کند اما به هر ترتیب ما از این پیچ‌ها به سلامت عبور کردیم.

رییس‌جمهور ضمن قدردانی از حضور، تلاش و حمایت مردم در این راستا، اظهار کرد: مردم بسیار ما را یاری کردند و ما همیشه ممنون آنها هستیم و در واقع اگر هدایت‌های مقام معظم رهبری و تلاش مردم نبود، ما نمی‌توانستیم از این پیچ‌ها عبور کنیم.

به گزارش ایسنا، مباحث مربوط به سیاست خارجی، بخش دیگری از گفت‌وگوی رییس‌جمهور بود که در همین راستا مجری برنامه از رییس‌جمهور سوال کرد با چه روشی به چنین ظرفیتی در عرصه سیاست خارجی رسیدید؟

روحانی در این رابطه اظهار کرد: سیاست خارجی جزو اولویت‌های این دولت بود و همین موضوع را هم به مردم اعلام کرده بودیم. البته این موضوع به این معنا نیست که اهمیت سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی و … کمتر است. به خاطر مشکلی که کشور با آن مواجه بود، این موضوع جزو اولویت ما قرار گرفت.

وی با بیان اینکه "در سطح جهانی، دشمنان ایران‌هراسی را در برابر جهان بوجود آورده بودند"، گفت: روابط دولت با دنیا در گذشته به جز چند کشور محدود در حد بسیار پایینی قرار داشت و مشکلات فراوانی برای ایرانیان داخل و خارج از کشور نیز وجود داشت.

رییس‌جمهور اضافه کرد: در سفرهایی که من داشتم، وقتی با ایرانیان در بیشکک و نیویورک مواجه شدم، ‌دیدم که آنها عشقشان به کشور حتی بیشتر از مردم داخل است و ما واقعاً سرمایه انسانی بسیار بزرگی در خارج از کشور داریم و ان‌شاءالله همه آنها می‌آیند و کمکشان را به ما اضافه می‌کنند، چراکه کشور مال خودشان است. اگر به غیر از کمک مالی، کمک علمی و حمایت معنوی نیز داشته باشند باز هم این کشور برای خودشان است.

روحانی با بیان اینکه "ایرانیان قدرت بزرگی در دنیا هستند"، افزود: در دیپلماسی عمومی ایرانیان نقش بسیار زیادی می‌توانند داشته باشند و بخش بزرگی از ایرانیان در هر کشوری که حضور دارند، نخبگان جامعه هستند و می‌توانند بسیار نقش داشته باشند.

وی همچنین با بیان اینکه "فشار ظالمانه‌ای به مردم ما به بهانه مسأله هسته‌ای وارد شده بود"، خاطرنشان کرد: من نمی‌خواهم بگویم که همه مشکلات اقتصادی به بحث تحریم برمی‌گردد، چراکه عمدتاً مربوط به بی‌تدبیری بوده است.

روحانی افزود: در شرایطی که ما به سمت تحریم می‌رفتیم و دولت هم این موضوع را می‌دانست، می‌گفت که این تحریم‌ها کاغذ پاره است و وابستگی‌اش را به خارج در بخش اقتصادی بیشتر می‌کرد، چنانکه در سال قبل از 84 واردات ما 38 میلیارد بود و در سال 90 به 75 میلیارد رسید و این در حالی است که وقتی شما با دنیا در حال مبارزه هستید، باید به داخل و خودتان تکیه کنید.

رییس‌جمهور با بیان اینکه "با شعار نمی‌شود با دنیا مقابله کرد"، تاکید کرد: باید در مقابل دنیا ایستاد و اینکه مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، به همین دلیل است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  10  =  1