صنعت در ۷ روز

این هفته حوزه صنعت با یکی از اتفاقات قابل توجه در بخش خودروسازی روبه رو بود که براین اساس در راستای مذاکرات ژنو تحریم های خودروسازان لغو گردید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم، نخستین روز از هفته جاری حوزه صنعت با مواضع خودروسازان مبنی بر بلاتکلیفی خود در قیمت گذاری روبه رو بود . چراکه به اعتقاد آنان از 2 سال گذشته تاکنون صنعت خودروسازی کشور با 5 هزار میلیارد تومان ضرر مواجه شده است که این بلاتکیلفی ها بر حجم زیان‌ها می افزاید.

نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه دولت باید صنعت خودروسازی را از بروکراسی شورای رقابت نجات دهد، معتقد است در طول این چند ماه که بحث تغییر دستور العمل قیمت گذاری خودرو مطرح شده است شورای رقابت هر روز بهانه های متعدد آورده و حاضر به تعیین تکلیف خودروسازان نیست.

وی در ادامه به ارائه سه پیشنهاد برای رفع مشکلات صنعت خودروی کشور پرداخت و گفت: ارائه تسهیلات به خودروسازان جهت پرداخت هزینه‌های قطعه سازان، آزاد سازی قیمت ها و فعال سازی شرکت های لیزینگ می تواند نقش مؤثری را در رفع معضلات خودروسازان کشور داشته باشد.

*دولت در کنار رفع تحریم های بین المللی تدبیری برای تحریم های داخلی بیندیشد

در دومین روز هفته جاری صنعت خودروی کشور با اخبار خوبی مبنی بر رفع تحریم های بین المللی مواجه بود. این توافق پس از سه روز مذاکره مسئولین کشور با گروه 5+1 حاصل شد که براساس آن ‌تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا بر صنعت خودرو سازی ایران و نیز تحریم‌های مربوط به خدمات مرتبط با این صنعت به حالت تعلیق درخواهد آمد.

به نظر می رسد پس از انتشار این خبر فعالان بخش خودرو تا حدودی به رفع مشکلات خود امیدوار باشند اما خودروسازان با اشاره به اینکه با رفع تحریم صنعت خودرو تعاملات سازنده‌ای میان خودروسازان داخلی و خارجی به وجود خواهد آمد تأکید می کنند که تحریم های بین المللی فقط 30 درصد در فعالیت آنها دخیل هست و باید تحریم های داخلی برداشته شود.

نجفی منش عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان با اشاره به اینکه در کنار تحریم‌های بین المللی بزرگ‌ترین مشکل فعلی خودروسازان تحریم‌های داخل کشور است، افزود: در سال 91 دولت بخشنامه‌ای صادر کرد که براساس آن هیچ واحد تولیدی که چک برگشتی داشته باشد امکان دریافت تسهیلات را نخواهد داشت که به‌اعتقاد بنده این مصوبه عملاً تولید کشور را متوقف کرد.

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه‌سازان اضافه کرد: در همین مسیر نرخ گشایش ال‌سی به 130 درصد افزایش یافت، البته با توجه به آنکه در دولت تدبیر و امید گشایش ال‌سی به 30 درصد کاهش پیدا کرده است اما هنوز سیستم بانکی حاضر به اجرای این مصوبه دولت هم نیست.

به‌اعتقاد نجفی‌منش، درحال حاضر تمام تبادلات تجاری کشور از طریق گشایش ال‌سی انجام نمی‌شود که به همین منظور دولت باید تدابیری را برای خریدهای نقدینگی تولیدکنندگان نیز به‌کار گیرد.

وی بر تأثیرات قابل توجه تحریم‌های داخل کشور بر مشکلات تولیدکنندگان و به‌ویژه خودروسازان اشاره کرد و گفت: کاهش تحریم‌های بین المللی به‌تنهایی کمکی به صنعت خودروی کشور نخواهد کرد.

در همین ارتباط صالحی نیا معاونت صنایع وزارت صنعت با اشاره به اینکه بحث تحریم صنعت خودرو در شرایطی مطرح شده است که تحریم‌های کلان مانند محدودیت‌های بانکی، عدم نقل و انتقال پول و گشایش ال‌سی بر علیه صنعت کشور از جمله خودروسازی اعمال شده معتقد است  رفع تحریم‌های صنعت خودرو زمانی به طور کامل اتفاق می‌افتد که محدودیت‌های کلان برای بنگاه‌های اقتصادی کشور نیز برطرف شود.

*نمایندگان از توضیحات نعمت زاده درباره حذف شبنم قانع شدند

در سومین روز این هفته نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت سرانجام با حضور در کمیسیون صنایع مجلس به پرسش برخی از نمایندگان در رابطه با ابهامات حذف ایران کد و شبنم پرداخت که در نهایت با ارائه ادله های آقای وزیر نمایندگان با حذف این دو طرح موافقت نمودند. اما خانه ملتی ها در پایان این جلسه از نعمت زاده خواستند تا سیاست هایی را برای تقویت سیستم نظارتی این وزارت خانه برای جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به کار گیرد.

*رشد مصرف سیمان منفی 1.6 درصد شد

این خبر را مدیر عامل شرکت هلدینگ سیمان غدیر این هفته اعلام کرد و یکی از دلایل اصلی بروز این رشد منفی را توقف پروژه های عمرانی و مسکن مهردانست که دولت باید برای رفع آن تدبیر مناسبی را اتخاذ کند.

به اعتقاد بُد، دولت تدبیر و امید از همان روزهای آغاز به کار خود با توقف پروژه‌های عمرانی بودجه‌های آنها را در تأمین کسری بودجه جاری دولت قرار داد که این امر بر رکود بازار خرید سیمان نقش مؤثری را داشته است.

مدیر عامل شرکت هلدینگ سیمان غدیر اضافه می‌کند: رشد منفی مصرف سیمان در کشور باعث شده تا حجم زیادی از سیمان تولیدی کشور به سمت صادارت هدایت شود اما متأسفانه ما در صادارت نیز برای فروش تولیدات خود قیمت های پایینی را در نظر می‌گیریم .

وی با بیان این که قیمت‌گذاری سیمان و قیمت صادراتی آن از دیگر مشکلات بخش صنعتی سیمان به شمار می‌آید، افزود: در حال حاضر دولت مسئول تعیین قیمت سیمان داخلی است اما باید بگویم در شرایطی که تولید سیمان به مرز مازاد رسیده و صادرات مناسبی را طی می‌کند باید در تعیین قیمت سیمان از سوی دولت تجدیدنظر شود.

*برزگری و سعد محمدی ابقاء شدند

این هفته صنعت در کنار مباحث مربوط به رفع تحریم های بین المللی صنعت خودرو با ابقاء برخی از مدیران خود نیز روبه رو بود. بر همین اساس در جلسه هیأت مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان، اردشیر سعد محمدی به عنوان مدیر عامل این شرکت ابقا شد و ریاست نظام الدین برزگری بر سازمان استاندارد ایران نیز مطابق حکم رئیس جمهور به معاون اجرایی تمدید شد.

دیگر اتفاق مهم این حوزه را باید ارائه گزارش رئیس جمهور از عملکرد 100 روزه دولت دانست. روحانی براساس وعده های روزهای نخست ریاست جمهوری گزارش 100 روز عملکرد خود را به مردم اراده کرد و مطابق برنامه زمانبندی شده سه شنبه شب با مردم سخن گفت.

روحانی با وجود آنکه در اعلام این گزارش به جزئیات اقدامات خود در بخش صنعت ورود پیدا نکرد و به صورت اجمالی توضیحاتی در رابطه با وضعیت اقتصادی کشور بیان کرد. اما صنعتگران با گلایه از اینکه در این 100 روز اقدام چشمگیری برای رفع مشکلات آنها صورت نگرفته است به کرار از دولت تقاضای کمک برای مشکل نقدینگی خود کردند.

*مقابله با واردات کالاهای اولویت 10 در حد حرف باقی ماند

دیانی رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ضمن گلایه از اینکه متأسفانه همچنان واردکنندگان با استفاده از تعرفه‌های پایین قطعات اقدام به واردات محصولات خود می‌کنند، معتقد است آقای روحانی  شب گذشته در گزارش 100 روزه خود از ایجاد بسترهای قابل تأمل برای اشتغال کارگران چینی و کره‌ای سخن می‌‌گویند حال باید این پرسش مطرح شود که چرا هنوز سیاستی برای کنترل و مهار این امر از سوی دولت یازدهم اتخاذ نشده است.

وی با اشاره به اینکه ما انتظار داریم نگاه ایشان با حمایت از تولید ملی به سمت محدودیت واردات کالا به کشور متمرکز شود، تصریح کرد: دستورالعمل‌ها و نظارت‌هایی باید از سوی دولت برای جلوگیری از  جریان‌های پیچیده واردات کالا به کشور صورت گیرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان این مطلب که در شرایط فعلی دور زدن قوانین و سودآوری کالاهای وارداتی برای فعالان این بخش بسیار آسان شده است، گفت: سود سرشار واردات کالا این روزها باعث شده افراد تمایل زیادی به فعالیت در این بخش داشته باشند که دولت باید با برنامه‌ریزی و تدوین برنامه‌هایی مانع از اجرای این گونه اقدامات شود .

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  +  2  =