پرش ۴ هزار واحدی شاخص بورس در یک هفته

بازار سرمایه در واکنش به اخبار مثبت توافق هسته‌ای در مذاکرات ژنو و نیز در سراشیبی قرار گرفتن تحریم ها، این هفته پرش 4 هزار پله ای شاخص بورس را به خود دید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم؛ بازار سرمایه معاملات این هفته را با خبر منسوخ شدن «مقررات احتیاطی تبدیل مطالبات رهنی مؤسسات اعتباری به اوراق بهادار» در راستای تعامل هر چه بیشتر بانک مرکزی با سازمان بورس و اوراق بهادار شروع کرد.
بر اساس این گزارش، در پایان معاملات اولین روز معاملاتی آذرماه نیز شاخص کل که دقایق ابتدایی معاملات را با تجربه ارتفاع 79 هزار واحدی شروع کرده بود در پایان دادوستدهای بازار سرمایه، با رشد 450 واحدی به عدد 78 هزار و 874 واحدی رسید.
در این روز 867 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 378 میلیارد تومان در 87 هزار نوبت معاملاتی دادوستد شد که بیشترین تاثیر در روند صعودی شاخص را نماد معاملاتی شرکتهای گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک ملت و سرمایه گذاری غدیر داشتند.
همچنین در روز شنبه، تعداد 279 میلیون و 458 هزار و 822 سهم معادل 3 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان به قیمت پایه هر سهم 2200 ریال به وکالت از گروه سرمایه‌گذاری سایپا توسط کارگزاری مفید به صورت یک‌جا و شرایطی عرضه شد که این میزان سهام به ارزش 615.37 میلیارد ریال در بازار پایه فرابورس به فروش رفت و بیشترین حجم و ارزش بازار را هم به خود اختصاص داد.
اما در روز یکشنبه شاخص بورس جهش 2 هزار پله ای داشت و همزمان با انتشار اخبار توافق هسته‌ای در مذاکرات ژنو و در سراشیبی قرار گرفتن تحریم ها، بازار سرمایه با واکنش مثبت مواجه و صف‌های خرید میلیونی در گروهها و صنایع مختلف بازار از جمله خودرویی ها و بانکی ها تشکیل شد، به طوری که بانک تجارت صف خرید 189 میلیون و ایران خودرو صف 121 میلیونی را به خود دیدند.
در پایان معاملات روز یکشنبه بازار سرمایه، 846 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 425 میلیارد تومان در 95 هزار نوبت معاملاتی دادوستد شد و ارزش کل بازار سرمایه به 391 هزار میلیارد تومان رسید تا شاخص کل با رشد 1142 واحدی بر فراز قله 80 هزار و 22 واحدی خوش نشینی کند.
نماد شرکتهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس، تاپیکو و گسترش نفت و گاز پارسیان نیز بیشترین تاثیر مثبت در رشد شاخص و نماد شرکتهای پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و فولاد مبارکه اصفهان بیشترین تاثیر در رشد منفی شاخص را داشتند.
در این روز وب سایت قدیم شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به نشانی old.tsetmc.com هم غیرفعال شد تا کاربران با پایان فعالیت سایت قدیم به وب سایت جدید این شرکت به نشانی tsetmc.com مراجعه کنند.
اما در جریان معاملات روز دوشنبه، شاخص بورس به لطف نماد خودرویی‌ و بانک‌ها با رشد 1164 واحدی به ارتفاع 81 هزار و 186 واحد رسید.
همچنین یک میلیارد و 771 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 708 میلیارد تومان در 159 هزار نوبت معاملاتی دادوستد و ارزش کل بازار سرمایه 397 هزار میلیارد تومانی شد. بیشترین تاثیر مثبت بر روی شاخص را هم نماد معاملاتی تاپیکو، مخابرات ایران و پالایش نفت بندرعباس و بیشترین تاثیر منفی را نماد شرکتهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان بر نماگر بورس داشتند.
بر اساس این گزارش، بازار سرمایه روز سه شنبه را با برگزاری هفدهمین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه با محوریت تأثیر تصمیمات اقتصادی دولت بر بازار سرمایه با تأکید بر صنعت فرآورده‌های نفتی آغاز کرد و در پایان این روز یک میلیارد و 291 میلیون سهم به ارزش 605 میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص کل به 81 هزار و 549 واحد رسید.
در معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه نیز که با برتری تقاضا در بسیاری از نمادهای حاضر در گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و خودرو، ساخت قطعات آغاز شد، شاخص بورس با افزایش 580 واحدی برای اولین بار موفق به فتح قله 82 هزار واحدی شد. ارزش بازار نیز که از ابتدای امسال از رقم 173 هزار واحد آغاز به کار کرد با رشد 250 درصدی به 401 هزار میلیارد تومان رسید.
در معاملات این روز هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با کاهش 158 واحدی بیشترین تأثیر منفی و مخابرات ایران با افزایش 131 واحدی بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشت و به دنبال آن معدنی و تجاری گل گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک تجارت، بانک ملت و بانک پاسارگاد بیشترین تأثیر مثبت را بر نماگر بورس گذاشتند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =