بانک مرکزی اروپا را چقدر می شناسید؟

بانک مرکزی اروپا (ECB) در واقع بانک مرکزی کشورهای حوزه یورو محسوب می شود که در راستای هماهنگی سیاست های پولی اعضا تشکیل شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،هدف از تشکیل این نهاد اقتصادی حفظ تعادل قیمت ها با کنترل تورم بوده است.
بانک مرکزی اروپا بسیاری از اختیارات بانک مرکزی یک کشور را دارد، هر چند ابهامات درباره میزان استقلال این نهاد در مدیریت تقاضاهای پولی کشورهای عضو و جود دارد.

تاریخچه شکل گیری
پی ریزی تشکیل بانک مرکزی اروپا در سال 1992 و به دنبال تلاش اتحادیه اروپا برای ایجاد اتحادیه اقتصادی و پولی برای کشورهای حوزه یورو انجام شد و در نهایت در اول ژوئن 1998 بانک مرکزی اروپا به شکل فعلی کار خود را آغاز کرد.
مقر بانک مرکزی اروپا شهر فرانکفورت آلمان است که بزرگترین مرکز مالی در منطقه یورو به شمار می آید.
رئیس فعلی بانک مرکزی اروپا، ماریو دراگی ایتالیایی است که  چند ماه پیش جانشین ژان کلود تریشه رئیس پیشین آن شد که 8 سال ریاست این بانک را بر عهده داشت.

نحوه عملکرد
تصمیم سازی در بانک مرکزی اروپا از سوی شورای سیاست گذاری انجام می شود که از هیئت اجرایی و سران کشورهای حوزه یورو تشکیل شده است.
مقامات بانک های مرکزی کشورهای اروپایی می توانند در تصمیم گیری های این نهاد پیشنهادهای خود را ارائه کنند، اما تصمیم نهایی را خود مقامات بانک مرکزی اروپا اتخاذ می کنند.

موافقان و مخالفان
بانک مرکزی اروپا هم چون هر نهاد دیگری موافقان و مخالفانی دارد که هر یک به دلایل خاص خود از این نهاد دفاع یا نسبت به آن انتقاد می کنند:
از نظر موافقان، وجود این نهاد برای حرکت آرام و روان منطقه یورو الزامی است. آنها همچنین بر این باورند که سیاست های پولی این نهاد به اتحادیه اروپا در دستیابی به یک بازار واحد کمک می کند.
این در حالیست که مخالفان این نهاد معتقدند که امکان ایجاد و پس از آن نیز حفظ واحد پول یکسان برای کشورهایی با الگوهای متفاوت رشد و پیشرفت وجود ندارد، چراکه  شرایط آنها باهم متفاوت است. به علاوه آنها از عدم استقلال این روزهای این نهاد و سلطه اعضای پرنفوذ بر آن ابراز نارضایتی می کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

16  ⁄  4  =