هاشمی: فضای بعد از انتخابات سرشار از عقلانیت است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت در آستانه 16 آذر در دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، آزاد، پیام نور،علمی‌ کاربردی و موسسات غیر انتفاعی گفت: فضای بعد از انتخابات در بعد داخلی و خارجی سرشار از عقلانیت و اعتدال است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا، آیت الله هاشمی رفسنجانی  در این دیدار با تبریک روز دانشجو به همه دانشجویان در سراسر کشور، صداقت در گفتار را ویژگی آنها دانست وگفت: ادبیات دانشجویان، برخاسته از دلی چون آیینه پاک و صادقانه و آهستگی و پیوستگی لازمه رهروی در مسیر اعتدال است.

وی با تأکید بر اهمیت منطق و استدلال در مباحثات گفت: شأن استاد، دانشجو و طلبه، مباحثه به دور از منّازعه است که به فرموده قرآن به «تفشلوا» کشانده می‌شود.

وی افزود: جمعیت چهار میلیونی دانشجویی در ایران یک سرمایه اجتماعی برای امروز و آینده است که پایه‌های فردای جامعه را در علوم پایه، علوم انسانی و علوم پزشکی محکم می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با یادآوری آیات مکرر قرآن کریم که برتعقل، تفکر و تدبر در امور تأکید می‌کنند، گفت: اسلام دین گفت و گو و شنیدن نظرات مختلف و انتخاب بهترین‌ها در «یتبعون احسن» است.

وی عمل صالح را مکمّل ایمان خواند و با یادآوری نام امام(ره) به عنوان مصداق آیات مکرر «الذین آمنوا و عملوا الصالحات» در تاریخ معاصر گفت: ایشان، در زمان آیت‌العظمی بروجردی برتعمیق علوم در حوزه‌ها و بعدها که رهبری مبارزه را به دست گرفتند، همیشه بر پرهیز از تندروی‌ها و تکیه بر مردم تأکید می‌کردند.

هاشمی‌رفسنجانی با یادآوری خاطراتی از سال‌های مبارزه و تبعید امام (ره) گفت: شاگردان امام با حضور در بین مردم نگذاشتند مشعل مبارزه در فشارهای سیاسی و شکنجه‌های جسمی و روحی مبارزان توسط ساواک و رژیم پهلوی خاموش شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر نقش مردم در همه مراحل انقلاب اسلامی، به روزهای قبل از نام‌نویسی انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: مردم تصمیم خود را برای تغییر شیوه اداره اجرایی کشور گرفته بودند و نام‌نویسی من و اتفاقات پس از آن، به این تصمیم آنها عمومیت بیشتری بخشید.

وی فضای بعد از انتخابات را در بعد داخلی و خارجی سرشار از عقلانیت و اعتدال دانست و گفت: در این شرایط ابرهای تهدید و ارعاب از فضای ایران رفت و این باعث عصبانیت صهیونیسم شرور و عوامل آنها شده است.

هاشمی‌رفسنجانی با بیان این جمله که «دنیا فهمید که باید با ایران کار کند»، به عکس‌العمل‌های منفی علیه توافقات اخیر در ژنو اشاره کرد و گفت:وقتی رهبری نظام، از تیم مذاکره‌کننده و دولت تشکر می‌نمایند، افراطیون با بوق‌های در اختیار، فضا را بی‌آنکه خود بخواهند، به نفع صهیونیست‌ها آلوده می‌کنند.

وی با تقبیح تندروی‌ها در داخل کشور و جهان اسلام، به سرنوشت انقلاب‌های مردمی در منطقه اشاره کرد و گفت: تندروهای سلفی، انقلاب مردم در بیداری اسلامی را مصادره کردند و به استبداد و استعمار دادند.

وی اعتدال را ضرورت همیشگی جریان‌های فکری و سیاسی در همه کشورهای اسلامی خواند و گفت: اخوان‌المسلمین در تاریخ نماد اعتدال بود، ولی وقتی با سلفی‌های تندرو همراه شد، سرمایه عظیم مردمی را از دست داد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با توصیه مجدد دانشجویان به ادامه شیوه اعتدال در مباحثات سیاسی، فرهنگی واجتماعی گفت: دوری از تندروی و آرامش همراه با آزادی نوشتاری و گفتاری، بهترین راه برای جوانان دانشجو است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ایران با منابع عظیم و اساتید و دانشجویان جوان در ذات خود غنی است و باید با این غنای علمی به سوی توسعه همگانی گام بردارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

38  −    =  37