مذاکرات معاون ارزی در هند به نتیجه رسید/توافق در تمام زمینه ها

با وجود انتشار اخباری مبنی بر اینکه هند پرداخت دلاری پول نفت ایران را قبول نکرده است، بانک مرکزی اعلام کرد: معاون ارزی این بانک با مقامات هندی در تمام زمینه‌ها به توافق رسیده مشکلی در مذاکرات وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،یه نقل از تسنیم، درحالی که هنوز سفر هیئت ایرانی به هند برای چگونگی بازگشت منابع ارزی به ایران به اتمام نرسیده خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات هندی اعلام کرده‌ که هند فعلاً پرداخت دلاری پول نفت ایران را آغاز نمی‌کند.

اما کسب اطلاع تسنیم از بانک مرکزی بیانگر روایت دیگری است؛ آن‌طور که مقامات بانک مرکزی به خبرنگار ما می‌گویند: در مذاکرات هیئت اعزامی بانک مرکزی به هند هیچ مشکلی وجود ندارد و مقامات دو کشور در تمام موارد به توافق رسیده‌اند.

غلامعلی کامیاب به‌همراه هیئتی از بانک مرکزی ابتدای هفته جاری راهی دهلی‌نو شد تا با وزیران تجارت و دارایی و مسئولان بانکی هند دیدار و در مورد نحوه آزادسازی بخشی از پول نفت ایران برای اولین بار پس از کاهش تحریم‌های آمریکا و متحدانش علیه تهران گفت‌وگو کند.

طبق خبری که رویترز منتشر کرده این هیئت روز سه‌شنبه با مقامات وزارت دارایی و رزرو بانک هند دیدار کرد. آرویند مایارام، یکی از مقامات ارشد وزارت دارایی هند گفت: فعلاً هند پرداخت دلاری پول نفت ایران را آغاز نخواهد کرد. موضوع این نشست عمدتاً بر تأثیر توافق اخیر بر موضوعاتی از جمله بیمه نفتکش‌ها و راههای افزایش واردات نفت از ایران و گسترش صادرات هند به این کشور متمرکز بود.

یک مقام ارشد دولتی ترکیه دراین‌باره گفت: «ما هیچ درخواستی نه از طرف ایران و نه از طرف هند دریافت نکرده‌ایم. اگر یکی از طرفها بخواهد این پول از طریق هالک بانک پرداخت شود ما خوشحال خواهیم شد این پرداخت ها را انجام دهیم».

هند در اواسط سال 2012، شروع به پرداخت 55 درصد پول نفت ایران به یورو از طریق هالک بانک کرد. مابقی پول نفت ایران به حساب ایران در بانک یوسی‌اوی هند به روپیه واریز می‌شد.

اما روش پرداخت پول از طریق هالک بانک، در فوریه امسال، زمانی که تحریم‌های جدید علیه ایران به تصویب رسید، مسدود گردید و ایران را از بخش عمده درآمد نفتی‌اش محروم ساخت.

از آن زمان تاکنون پالایشگاه‌های هندی از پرداخت 55 درصد پول نفت ایران خودداری می‌کنند و این در حالی است که ایران به‌دنبال راهی جایگزین برای دریافت آن پول از طریق ارزهایی نظیر دلار و یورو بوده است.

منابع پالایشگاهی گفتند، در پایان ماه نوامبر پالایشگاه‌های هندی حدود 2.2 میلیارد دلار از بابت پرداخت بخشی از پول نفت ایران به این کشور بدهی داشتند. آرون کائول، رئیس بانک یوسی‌اوی هند گفت، میزان روپیه‌ای به‌ارزش حدود سه میلیارد دلار از سوی پالایشگاه‌های هندی به حساب ایران در بانک یوسی‌او پرداخت شده است.

یک مقام وزارت دارایی هند این هفته گفت، هند به پرداخت پول نفت ایران از طریق بانک یوسی‌او ادامه خواهد داد تا زمانی که اطلاعات بیشتری در مورد برداشته شدن تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا کسب کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +  2  =