درخواست برای تغییر شرایط ضامن انتشار اوراق در بازار سرمایه

مدیرعامل تأمین سرمایه امید گفت: از میان 150 کشور در مجمع جهانی اقتصاد در حوزه فضای کسب و کار رتبه 82 را داریم و به لحاظ پیشرفته بودن بازار مالی نیز رتبه 130 را داریم؛ این آمار پیامی است برای کل تصمیم‌گیران کشور که در این باره نهادهای سرمایه‌گذاری را تقویت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،محسن فاضلیان در نخستین همایش بانکداری سرمایه‌گذاری و صنعت اوراق بهادار با اشاره به اینکه بودجه کشور، فرصت‌های تأمین مالی بسیاری وجود دارد، اظهار کرد: تنها در 10 شرکت تأمین سرمایه برتر دنیا تا پایان سال 2012 حدود 4000 میلیارد دلار تأمین مالی صورت گرفته که حاشیه سود آنها با توجه به میزان تأمین مالی آنها، رقم قابل توجهی نیست.

مدیر عامل تأمین سرمایه امید با بیان اینکه سطح بلوغ فضای کسب و کار در کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه یافته یکسان نیست، گفت: در ایران به لحاظ تأمین مالی به یک نوع عقب‌ماندگی دچار شده‌ایم.

فاضلیان تصریح کرد: هم‌اکنون در سطح بین‌المللی طبق آخرین آمارها تا پایان سال 2012 معادل 700 مورد به ارزش 140 میلیارد دلار صکوک منتشر شده که سهم ایران نسبت به این عدد بسیار ناچیز است در حالی که بیشترین حجم صکوک متعلق به کشور مالزی است و 60 درصد را از آن خود کرده است.

مدیرعامل تأمین سرمایه امید در ادامه با تأکید بر اینکه از میان 150 کشور در مجمع جهانی اقتصاد در حوزه فضای کسب و کار رتبه 82 را داریم، تصریح کرد: به لحاظ پیشرفته بودن بازار مالی نیز رتبه 130 را داریم؛ این آمار پیامی است برای کل تصمیم‌گیران کشور که در این باره نهادهای سرمایه‌گذاری را تقویت کنیم.

وی عامل بسیار مهم در حوزه تأمین مالی را عدم ثبات در سیاست‌های اقتصادی دولت دانست و تصریح کرد: تغییر نرخ‌ها که به صورت دستوری از سوی دولت انجام می‌شود، بسیار در حوزه‌های اقتصادی اثرگذار است.

فاضلیان با تأکید بر اینکه کل توان نقدینگی بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری هم‌اکنون 550 میلیارد تومان است، گفت: طبق آخرین آمارها از میزان سپرده و تسهیلات، بانک‌ها در سقف وام‌دهی خود قرار دارند؛ حدود 85 درصد تأمین مالی مربوط به بازار پول است و 10 درصد آن به بازار سرمایه اختصاص دارد.

مدیر عامل تأمین سرمایه امید با بیان اینکه باید انتشار اوراق در بازار سرمایه متکی به خود باشد، گفت: یکی از مهم‌ترین اشکالات متکی بودن انتشار اوراق به بانک‌ها است. بنابراین چه اشکالی دارد که در بحث ضمانت نگاه دیگری حکم‌فرما باشد.

وی با بیان اینکه ضمن مشکلات فراوان تأمین سرمایه‌ها، انتظارات نیز از این صنعت افزایش یافته است، گفت: باید سازوکاری برای حمایت از تأمین سرمایه‌ها و همچنین فرآیند تعریف اوراق تسهیل و برنامه‌ریزی شود تا شرکت‌های تأمین سرمایه در حوزه تأمین مالی نقش خود را به درستی و با موفقیت انجام دهند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×  1  =