برطرف شدن مشکل کمبود میمون در ایران

در سال 91 ایران بیش از 26 میلیون دلار انواع حیوانات زنده به کشور وارد کرد که آمار گمرک نشان می داد از این میان، 2841 دلار برای واردات میمون هزینه شده است. میمون هایی که از ژاپن به ایران مهاجرت می کردند تا برای تحقیقات پزشکی، آزمایشگاهی و سرم سازی مورد استفاده قرار بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از مهر سال 92 برای تحقیقات و سرم سازی ایران سال دشواری بود. کمبود میمون های وارداتی در سال جاری باعث اختلال در تولید واکسن‌ فلج اطفال شد. تا جایی که وزیر بهداشت اعلام کرد مشکل در واردات میمون‌ها باعث اخلال در تولید واکسن در ماه های گذشته شده و تنها به اندازه نیاز شش ماه آینده کشور واکسن فلج اطفال تامین شده است.

به گفته قاضی زاده، پژوهشگران نقش میمون ها در تولید واکسن، صرفا به عنوان نمونه تست است. او می گوید: «پژوهشگران برای اطمینان از بازدهی واکسن های فلج اطفال، نمونه های تولید شده را روی میمون ها تست می‌کنند و این واردات به هیچ وجه ناشی از وجود مشکلات فنی و یا ضعف دانشی پژوهشگران کشور نیست.»

این در حالی است که موسسات داروسازی علاوه بر محدودیت‌های واردات میمون، امکان فرستادن نمونه‌ واکسن‌های تولیدی به خارج از کشور را هم نداشتند و به همین دلیل میزان تولید و توزیع این واکسن با مشکلاتی مواجه شده بود.

قاضی زاده می گوید: «میزان واردات واکسن فلج اطفال در مجموع شش میلیون دز بوده اما امیدوارم سیاست گذاری در زمینه تولید واکسن به گونه ای پیش رود که علاوه بر تامین نیاز داخلی، واکسن های تولید ایران بتواند بازارهای جهانی را نیز به دست بگیرد.»

با این حال، اشرف محمدی رییس بخش واکسن‌های ویروسی موسسه سرم‌سازی رازی می گوید مشکل میمون‌های وارداتی تا اسفند امسال برطرف می‌شود و با واردات مجدد میمون، این موسسه سالانه 20 تا 50 میلیون دوز واکسن سه گانه فلج اطفال تولید خواهد کرد.

محمدی می گوید: کمبود واکسن فلج اطفال در ماه های اخیر ناشی از تحریم واردات میمون بوده و این موسسه هیچ مشکلی از نظر دانش و امکانات فنی در خصوص تولید این واکسن ندارد و با برطرف شدن مساله واردات میمون تولید انبوه این واکسن مجددا از سرگرفته می‌شود.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، در 10 سال گذشته، با وجودی که ایران در محدوده ناپاک بیماری فلج اطفال در منطقه قرار گرفته، اما کاملا پاک بوده و هیچ موردی از این بیماری طی مدت مذکور از ایران گزارش نشده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

29  +    =  30