غول حفاری ایران خصوصی می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به خصوصی سازی بزرگترین شرکت حفاری ایران، اعلام کرد: وزرات نفت قصد دارد تا شرکت ملی حفاری را برای واگذاری به بخش خصوصی به چند شرکت کوچک تر با عنوان هلدینگ شرکت ملی حفاری، خدمات و پشتیبانی حفاری تبدیل کند.

به گزارش مهر رکن‌الدین جوادی درباره آخرین وضعیت واگذاری سهام شرکت ملی حفاری ایران به عنوان بزرگترین شرکت حفاری ایران به بخش خصوصی در قالب سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، گفت: هم اکنون نیمی از فعالیت‌های حفاری‌ در کشور توسط شرکت‌های خصوصی انجام می‌گیرد و این موضوع نشان از نهادینه شدن صنعت حفاری در کشور دارد.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه یک صنعت زمانی که با سایر صنایع کشورها در خصوص کیفیت می‌تواند رقابت داشته باشد به تعالی و پویایی برسئ، تصریح کرد: در حال حاضر فعالیت‌های شرکت ملی حفاری بسیار وسیع شده است به همین دلیل ساختار آن نیازمند اصلاح است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت، افزود: در صورتی که شرکت ملی حفاری به بخش خصوصی واگذار نشود به طور حتم آسیب‌های جدی خواهد دید البته نوع واگذاری به بخش خصوصی بسیار مهم و قابل توجه است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه وزرات نفت قصد دارد تا این شرکت را به چند شرکت کوچک تر با عنوان هلدینگ شرکت ملی حفاری، خدمات و پشتیبانی حفاری تبدیل و به تدریج و بر اساس اصل 44 قانون این شرکت‌ها به بخش خصوصی واگذار شوند، بیان کرد: به همین منظور فعالیت‌های زیادی پس از اصلاح ساختار اجرایی مانند تغییر از اجرای عملیات های ثابت به سمت پروژه محوری باید انجام بگیرد.

گفتنی است، بر اساس مصوبه شرکت ملی نفت ایران که روز اول مرداد ماه سالجاری رسانه‌ای شد، مقرر شد که حدود 30 درصد سهام شرکت ملی حفاری ایران در قالب سهام عدالت و 35 درصد بقیه سهام این شرکت بزرگ نفتی به بنیاد تعاون واگذار شود.

سیاوش پام رئیس وقت امور مجامع شرکت ملی نفت ایران در تشریح سیاست‌های جدید خصوصی‌سازی در سطح شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت ایران، گفته بود: 30 درصد سهام شرکت ملی حفاری ایران در قالب سهام عدالت و 35 درصد بقیه سهام این شرکت بزرگ نفتی به بنیاد تعاون واگذار شده است.

حمیدرضا گلپایگانی مدیرعامل شرکت ملی حفاری هفته دولت با بیان اینکه با اشاره به پیچیدگی‌های صنعت حفاری در صنعت نفت و گاز، درباره واگذاری ملی حفاری به عنوان رد دیون، گفته بود: درباره اصل 44 و سیاست آن اعتقاد داریم که باید اجرا شود، اما نحوه واگذاری و چگونگی آن مهم است.

این مقام مسئول، افزود: مدیریت، متخصصان و کارشناسان شرکت ملی حفاری در خصوص واگذاری ملی حفاری مدل‌ها و طرح‌های مختلفی در حال بررسی و ارائه دارند، اما واگذاری شرکت به عنوان رد دیون به چه قیمتی انجام می شود ؟

وی با تاکید بر اینکه اعتقاد داریم که باید در خصوص واگذاری کار کارشناسی شود و ملی حفاری نقش اساسی در تحقق برنامه‌های صنعت نفت و تولید دارد، حفاری یک صنعت مادر تخصصی و راهبردی است، بیان کرد: در این راستا باید به سمتی حرکت کنیم تا ملی حفاری به‌عنوان یک شرکت مادر تخصصی، سیاست گذار و نگاه حاکمیتی در دست دولت باقی بماند و با ایجاد چند مجموعه فنی/ تخصصی مستقل تحت پوشش، زمینه رقابت و خصوصی سازی بوجود آید و از طرفی شرکت ملی حفاری باید به سمت سیاست‌های اصل 44 حرکت کند و اگر با بسترسازی مناسب و کار کارشناسی انجام گیرد، باعث شکوفایی و رشد و تعالی سازمان خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  ⁄  15  =