افت ۳۷ دلاری قیمت جهانی طلا در هفته گذشته

قیمت جهانی طلا با کاهش 37 دلاری در هفته گذشته به 1204 دلار در پایان معاملات هفته رسید و هر بشکه نفت در روز جمعه در برابر 111.77 دلار معامله شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم، بازار جهانی طلا هفته گذشته تحت تاثیر تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای تعدیل سیاست محرک اقتصادی خود قرار گرفت و روندی نزولی را طی کرد.

قیمت طلا که در ابتدای معاملات هفته گذشته 1241 دلار در هر اونس بود در پایان هفته به 1204 دلار رسید. بر این اساس فلز زرد با کاهش 37 دلاری قیمت خود طی هفته گذشته مواجه شده است.

میزان افت قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نیز 29 درصد، بالغ بر 443 دلار بوده است.

فدرال رزرو آمریکا چهارشنبه گذشته با اشاره به بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا و به ثبات رسیدن روند رشد و رونق آن سیاست محرک اقتصادی را که در پی بحران اقتصادی این کشور آغاز شده بود تعدیل کرد.

فدرال رزرو هر ماه 85 میلیارد دلار در قالب خرید دارائی شرکت ها به اقتصاد آمریکا تزریق می کرد که بر اساس تصمیم جدید خود این رقم را 10 میلیارد دلار کاهش داده و به 75 میلیارد دلار رسانده است.
انتظار می رود در سال 2014 با ادامه رشد اقتصادی آمریکا میزان خرید دارائی شرکت ها از سوی فدرال رزرو کاهش یابد و در بلندمدت به صفر برسد. با توجه به این موضوع نظر غالب در میان کارشناسان بازار طلا این است که سال 2014 نیز سال خوبی برای طلا نخواهد بود و قیمت فلز زرد در این سال نیز یا کاهش خواهد یافت و یا در سطح فعلی باقی می ماند. 

برخی کارشناسان نیز معتقدند قیمت طلا به کف رسیده و از این رو با رشد تقاضا شاهد افزایش قیمت ها در سال 2014 خواهیم بود.

به رغم کاهش قیمت طلا در هفته گذشته، قیمت نفت در این هفته روندی صعودی را طی کرد. در روز پایانی معاملات هفته قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال 1.48 دلار افزایش یافت و به 111.77 دلار در هر بشکه رسید. اما هر بشکه نفت سبک آمریکا بدون تغییر قیمت نسبت به روز قبل در برابر 99.32 دلار معامله شد.

ادامه ناآرامی های لیبی از عوامل مهم تاثیرگذار بر بازار نفت در هفته گذشته بوده است. تولید نفت لیبی که در زمان رژیم قذافی بالغ بر 1.4 میلیون بشکه در روز بود هم اکنون کمتر از 250 بشکه در روز شده است. 

همچنین اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش جدید خود از کاهش 200 هزار بشکه ای تولید نفت عربستان در نوامبر 2013 خبر داده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×    =  72