تغییر چند باره سیمرغ جشنواره فیلم فجر

روزنامه تهران امروز: مهم‌ترین نماد هر جشنواره بین‌المللی تندیس آن است. به همین دلیل است که وقتی «خرس» به عنوان نماد و تندیس جشنواره فیلم برلین در نظرگرفته می‌شود، سال‌ها هیچ تغییری نمی‌کند و می‌شود جزئی از هویت این جشنواره.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اما این داستان برای «سیمرغ» جشنواره بین‌المللی فیلم به هیچ وجه صادق نیست. این تندیس که تاکنون بارها تغییر کرده است، امسال نیز بازطراحی می‌شود تا جشنواره فیلم فجر از این نظر در دنیا برای خود صاحب رکورد باشد!

 دوره هفتم جشنواره فیلم فجر بود که «ابراهیم حقیقی» سیمرغ را طراحی کرد و اینگونه این مرغ افسانه‌ای به نماد جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تبدیل شد. در آن دوره جایزه جشنواره نیز از لوح زرین به سیمرغ بلورین تغییرشکل داد.اولین سیمرغ جشنواره فیلم فجر که تنها در یک دوره مورد استفاده قرار گرفت،‌ با پایه‌ای سنگی و وزنی سنگین ساخته و به برگزیدگان اهدا شد. در دوره هشتم پایه سیمرغ بلورین تغییر کرد و تا سال‌ها این سیمرغ بلورین مورد استفاده قرار گرفت. در دوره بیست و یکم جشنواره فیلم فجر، حجم شیشه سیمرغ بلورین بیشتر شد و گوشه‌های آن به صورت نیم دایره درآمد.

این سیمرغ هم فقط یک سال مورد استفاده قرار گرفت و از دور بیست و دوم دوباره به شکل قبلی درآمد. در دوره بیست و پنجم سیمرغ طلایی به جوایز جشنواره اضافه شد که این سیمرغ به صورت حجمی با وزن 550 گرم طلا به بهترین فیلم از نگاه ملی اهدا شد. در افتتاحیه جشنواره بیست و نهم از سیمرغ حجمی با روکش طلایی رونمایی و اعلام شد که از دوره آینده این سیمرغ به عنوان جایزه اصلی جشنواره مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 البته عمر این مدل سیمرغ هم فقط به همان مراسم افتتاحیه بیشتر قد نداد! در دوره‌هایی هم رنگ سیمرغ و پایه آن بین طلایی و نقره‌ای متغیر بوده است. اما دوره سی‌و یکم جشنواره فیلم فجر سیمرغی کاملا جدید را به خود دید. در این دوره سیمرغ بلورین، به صورت حجمی و کریستال رونمایی شد و همین سیمرغ به همه برگزیدگان اهدا شد.

سیمرغ جدید البته از همان ابتدا خبرساز شد: در روز اختتامیه جشنواره سی‌و دوم جشنواره چندتایی از آنها شکست! این بلورها به دست بلورسازان کشور جمهوری چک ساخته شد و به ایران آمد.این سیمرغ‌های از آب گذشته انتقادهایی جدی به همراه داشت. «ابراهیم حقیقی» که نماد سیمرغ را برای جشنواره فیلم فجر طراحی کرده، معتقد است که «سیمرغ جشنواره فجرِ پارسال خروس بوده است»: «سال پیش تندیس‌ها به هنرمندی در کشور چک سفارش داده شد.

 من در سفری به آنجا این هنرمند را یافتم و با وی صحبت کردم ولی برای بررسی ساخت نمونه نتوانستم به کشور چک بروم زیرا دبیر وقت جشنواره اجازه این سفر را نداد.» حقیقی سال گذشته نیز به دبیر جشنواره اعتراض کرده است: «چند روز قبل از برگزاری سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در بهمن سال گذشته، محمدرضا عباسیان تندیس‌ها را به ایران آورد که من یکی از آنها را دیدم و همان جا اعتراضم را بیان کردم ولی دبیر جشنوراه فیلم فجر گفت اینکه به شما نشان دادم تنها یک نمونه است و کارهای اصلی خیلی بهتر هستند ولی متاسفانه این وعده آقای دبیر با واقعیت تطبیق نداشت.» حالا برای امسال قرار شده که طراحی دوباره‌ای روی تندیس جشنواره فیلم فجر صورت بگیرد تا طرح به حجم نزدیکتر شود. ظاهرا تغییر دیگری در راه است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +  3  =