تحریم‌ها به تدریج لغو می‌شود

خبرگزاری فارس: «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز پنج‌شنبه به تمجید از توافق هسته‌ای اخیر میان ایران و گروه 1+5 پرداخت و گفت این توافق مبنایی خواهد برای اینکه موضوعات بین‌المللی از طرق دیپلماتیک حل و فصل شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،ایران و گروه موسوم به 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) ماه گذشته میلادی در شهر ژنو سوئیس به توافقی اولیه دست یافتند. این توافق که بازه زمانی 6 ماهه برای اجرای آن در نظر گرفته شده، با محدود نگه داشتن فعالیت‌های هسته‌ای ایران از یکسو و از سوی دیگر کاهش برخی تحریم‌ها، به طرفین برای مذاکره جهت دستیابی به توافقی جامع زمان می‌دهد.

ریابکوف که خود تا پیش از ارتقا سطح مذاکرات به وزیران خارجه، سرپرستی هیئت مذاکره‌کننده روس را بر عهده داشت، در مورد این توافق گفته است: آثار مثبت توافق هسته‌ای ژنو به مرور در وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران نیز نمایان می‌شود.

وی با اشاره به آغاز تدریجی لغو تحریم‌های ضدایرانی، توافق ژنو را پایه‌ای خوب برای حل مناقشه‌های بین‌المللی از طریق دیپلماسی دانست و گفت این توافق «موجب استحکام و تقویت مبانی حقوق بین‌الملل است، چراکه مانعی است برای استفاده از زور و قوای نظامی».

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه «توافق ژنو همان چیزی است که مسکو 10 سال در انتظار آن بود»، از تحقق این موضوع در سال 2013 ابراز خرسندی کرد.

وی در نهایت به همه طرف‌ها توصیه کرد از هرگونه اقدامی که به توافق هسته‌ای ژنو ضربه بزند و آن را تضعیف کند، خودداری کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اخیرا تعداد دیگری از شرکت‌های ایرانی را به لیست تحریم‌های خود افزود. ایران و روسیه به این اقدام اعتراض کرده و آن را بر خلاف روح توافق ژنو دانسته‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

44  ⁄    =  22