سخنرانی سه مدرس خارجی و شش مدیرعامل بانک در همایش بانکداری الکترونیک/ تمام بانک‌ها به شاپرک متصل شده اند

نیلی و حکیمی در نشست خبری سومین همایش بانکداری الکترونیک عنوان کردند:

با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزیر ارتباطات سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت طی روزهای 16 و 17 دی ماه برگزار می‌شود/ مشاورین بین المللی نقشه راه 10 ساله بانک رمکزی در خصوص الگوهای موفق بانکداری در سایر کشورهای، تجربیات خود را به مخاطبین عرضه می‌کنند. /تمام بانک‌ها به شاپرک اتصال دارند اما بحث درباره انتقال فروشندگان اینترنتی به شاپرک است که این موضوع نیز بعد از پیگیری‌های بانک مرکزی رفع شد./قبلاً تسویه پول از طریق خدمات الکترونیکی 48ساعته بود و بعد از آمدن شاپرک این زمان به 24 ساعت کاهش یافت،

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،  رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در تشریح برنامه‌های سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، از حضور مدیران‌عامل بانک‌ها و چهره‌های سرشناس و تراز اول بین المللی در این همایش خبر داد.

فرهاد نیلی، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه در این همایش برای اولین بار محور‌های نقشه راه بانک مرکزی در دهه منتهی به 1400 توسط مدیرکل فناوری اطلاعات بانک‌مرکزی مطرح می‌شود گفت: مشاورین بین المللی این طرح در خصوص الگوهای موفق بانکداری در سایر کشورهای، تجربیات خود را به مخاطبین عرضه می‌کنند. در این راستا Paul Whitmore، از چهره های شناخته شده در بانک‌های مرکزی دنیا، جهت‌گیری سیاست‌های بانک‌های‌مرکزی در ارتباط با فناوری اطلاعات و Miles Au Yeung،از مشاورین شرکت بین‌المللی  Ernst & Youngشیوه‌های مدیریت فناوری به منظور نیل به اهداف کسب و کار را را ارائه می‌کنند.

وی همچنین تاکید کرد: Richard Hands از مشاوران بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در خصوص زیرساخت بازارهای مالی و نقش فناوری در مدیریت ریسک‌های این بازار، در همایش مذکور سخنرانی خواهد نمود.

نیلی در ادامه دکتر ولی اله سیف، رئیس‌کل بانک‌مرکزی و دکتر محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را به عنوان سخنرانان کلیدی روز نخست معرفی و افزود: انتظار می‌رود دکتر سیف در سخنرانی خود، بر عزم بانک‌مرکزی بر نوسازی نظام بانکی کشور تاکید و دکتر واعظی، آمادگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رفع مشکلات دیرپای زیرساختی بانک ها در حوزه ICTرا اعلام نماید.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی، مخاطبین اصلی این همایش را مدیران‌ارشد و تصمیم‌گیر در بانک‌ها دانست و تاکید کرد: قطعی شدن حضور 6 تن از مدیران عامل بانک‌ها به عنوان سخنران یا عضو میزگرد تا کنون نشان دهنده تغییر ذهنیت مدیران بانک‌ها نسبت به فناوری اطلاعات از نگرش ابزاری به دیدگاهی استراتژیک می‌باشد.

این مقام بانک مرکزی، استقبال 18 بانک برای حضور در جشنواره دکتر نوربخش را شاهد دیگری بر اهمیت استراتژیک بانکداری الکترونیک نزد مدیران ارشد بانکی برشمرد و اظهار داشت: در جشنواره سال جاری، 18 محصول جدید بانکداری الکترونیک از سوی بانک‌ها معرفی شده که هیئت داوران مشابه سال‌های گذشته، طرح‌های برتر را انتخاب و در اختتامیه همایش، معرفی و از آن‌ها تقدیر‌ می‌کند.

دستاوردهای 9‌گانه مورد انتظار در همایش سوم

نیلی دستاوردهای 9‌گانه مورد انتظار در همایش سوم بانکداری الکترونیک را اینطور برشمرد: گشودن دریچه بحث در مورد بازآفرینی الگوهای بانکی به کمک فناوری، بحث در مورد چالش‌های نقشه راه بانکداری الکترونیک در افق 1400، حضور جدي تلفن‌هاي همراه هوشمند در کنار امکانات وسيع رايانش ابري و بزرگ‌داده‌ها (Big Data) در عرصه ارائه خدمات بانکداری، تغییر ذهنیت مدیران بانک‌ها نسبت به فناوری اطلاعات از نگرش ابزاری به دیدگاهی استراتژیک، ورود بانکداری به نسل جدید فعالیت بر مبنای فناوری و ایجاد تغییرات اساسی در تصمیمات بر مبنای فناوری، بررسی نحوه تعامل  فناوری با مدیران بانکی در شناسایی مدل کسب‌و‌کار خود برای شناسایی بهتر تهدیدها و فرصت‌ها، افق ابزارهای هوشمند و ارتباطات همراه در بانکداری، ایجاد فضای مشارکت در توسعه زیرساخت‌ها برای ذی‌نفعان و رقابت در ارائه خدمات عمومی و بررسی روند ارائه خدمات بانکی مستقل از مسیر، ابزار و بانک.

به گفته دبیر سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، این همایش در شرایطی برگزار می‌شود که به نظر می‌رسد این همایش طی دوسال گذشته، توانسته توجه مدیران ارشد بانک‌ها را به خود جلب نماید و از معدود رویدادهای تخصصی است که به طور هم‌زمان تعداد کثیری مخاطب از دو صنعت بانکی و فناوری اطلاعات را در خود پذیرا بوده و محتوای جذابی برای هر دو صنعت از رده مدیریت تا کارشناسی فراهم می‌آورد.

این همایش در روزهای 16 و 17 دی ماه سال جاری در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می‌شود
 

 تمام بانک‌ها به شاپرک پیوستند

این مقام مسئول در بانک مرکزی در ادامه درباره عدم اتصال تعدادی از بانک‌ها به شبکه شاپرک از ابتدای دی‌ماه و همچنین تأخیر 24ساعته در کارت به کارت اینترنتی توسط برخی بانک‌ها گفت: تمام بانک‌ها به شاپرک اتصال دارند اما بحث درباره انتقال فروشندگان اینترنتی به شاپرک است که این موضوع نیز بعد از پیگیری‌های بانک مرکزی رفع شد.

وی با بیان اینکه قبلاً تسویه پول از طریق خدمات الکترونیکی 48ساعته بود و بعد از آمدن شاپرک این زمان به 24 ساعت کاهش یافت، تصریح کرد: مستندی ندارم که کارت به کارت اینترنتی با 24 ساعت تأخیر واریز شود. اگر موردی هست مردم حتماً به بانک مرکزی اطلاع بدهند.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی درباره جریمه هزار تومانی بانک مرکزی برای بانک‌هایی که پول را تا 24 ساعت در حساب‌شان نگه می‌دارند، افزود: بعضی از طرح‌ها در حالی که هنوز در کمیسیون در حال بررسی است به رسانه‌ها می‌آید و خبری می‌شود در حالی که هنوز بانک مرکزی جمع‌بندی لازم را در خصوص آنها انجام نداده است؛ درباره جریمه هزار تومانی بانک‌ها نیز چنین اتفاق افتاد. این طرح هنوز نهایی نشده و اخبار مطرح شده شایعاتی است که بنده آن را تأیید نمی‌کنم.

 جلسه ویژه بانک مرکزی درباره بن سبد کالای دولت

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی درباره چگونگی کمک بانک مرکزی در زمینه بن سبد کالای دولت که قرار است طی 2 ماه آینده به مردم پرداخت شود، اظهار داشت: صحبت‌هایی در زمینه سبد کالایی با بانک مرکزی شده و امروز عصر هم جلسه‌ای در این ارتباط داریم.

وی افزود: بانک مرکزی به دولت پیشنهاد داده که نیازی به ابزار جدید نیست و با همین ابزارهای موجود مردم می‌توانند سبد کالایی را از فروشگاه‌های موجود دریافت کنند؛ برهمین اساس بانک مرکزی تأکید دارد ابزارهای موجود بانکی جوابگوی روش پرداخت سبد کالای دولت هستند و نیازی به کارت هوشمند نیست.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان "از طریق هوشمندسازی دستگاه‌های POS می‌توانیم امکان خرید هوشمند مردم از فروشگاه‌ها را برای دریافت سبد کالایی تأمین کنیم" تصریح کرد: بانک مرکزی این امکان را دارد که به‌صورت نقدی و غیرنقدی از طریق ابزارهای موجود در زمینه ارائه سبد کالایی به مردم،‌ دولت را کمک کند.

وی در ادامه با بیان توضیحاتی درباره سومین همایش سالانه بانک‌داری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، اظهار داشت: در این همایش اثر شبکه‌های اجتماعی بر فعالیت بانکی (تحلیل و استفاده از بزرگ‌داده) و همچنین استفاده از خدمات بانکی در گوشی‌های هوشمند مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

حکیمی همچنین درباره تخلفات اینترنتی این‌طور توضیح داد: گزارش‌هایی که به نهادهای مربوطه داده می‌شود، بیانگر 50 درصد از تخلفات اینترنتی بانکی است اما با این وجود احساس نمی‌کنیم که حجم تخلفاتی که در ایران رخ می‌دهد حتی نزدیک به تخلفات سایر کشورها باشد.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: این تخلفات به‌خاطر ضعف در سیستم‌های بانکی نیست بلکه عده‌ای با مهندسی اجتماعی مردم را گول می‌زنند که این مسئله نیازمند اطلاع‌رسانی درست به مردم است.

تغییر زمان واریز یارانه ها

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +  7  =