کشاورزان هندوانه شب یلدا را ۵۰۰تومان زیر قیمت فروختند

رئیس اتحادیه باغداران با اشاره به برگزاری جلسه تعیین قیمت میوه شب عید در چهارشنبه جاری، گفت: هندوانه در آستانه شب یلدا 500تومان زیر قیمت فروخته شد و این موضوع قطعا باعث کاهش کشت هندوانه در سال آینده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،مجتبی شادلو در گفت‌وگو با تسنیم، در مورد تعیین قیمت میوه شب عید و نهایی شدن آن اظهار داشت: با توجه به اینکه جلسات تنظیم بازار میوه چهارشنبه‌ها برگزار می شود، هفته گذشته تعطیلات بود، این جلسه تشکیل نشد و امیدواریم در هفته جاری این جلسه تشکیل شود.

وی با تأکید بر اینکه وضعیت تأمین میوه شب عید برای مرکبات و سیب بسیار مطلوب است گفت: سرمایه بازار وجود کالا است و برای بخش کشاورزی نیز میوه که مهترین اصل است، در بهترین شرایط قرار داشته و از نظر کیفیت نیز هیچ سالی وضعیت به این شکل نبوده است.

* تأثیر فروش هندوانه زیر قیمت در کشت سال آینده

رئیس اتحادیه باغداران با اشاره به وضعیت فروش هندوانه در شب یلدا و ضرر کشاورزان خاطر نشان کرد: حدود 10 تن هندوانه نو در آستانه شب یلدا از میناب و بوشهر وارد تهران شد ولی نرخ فروش عمده آن کیلویی 200 الی 300 تومان بود و حتی با همین قیمت نیز بار در میدان‌ بزرگ ماند و خریدار نداشت. در این شرایط کسی نمی‌گوید که هندوانه ارزان بوده و کشاورز ضرر کرده است ولی کافی است قیمت‌ها اندکی افزایش پیدا کند همه به دنبال چرایی آن هستند.

شادلو با بیان اینکه وضعیت فروش هندوانه در سال جاری، قطعا بر روی کشت آن در سال‌ آینده اثر خواهد داشت و میزان آن کاهش می‌یابد، تصریح کرد: هزینه تمام شده هندوانه برای تولید کننده حدود 300 تومان بوده که با اضافه شدن هزینه باربری، افزایش اندک برای سود، حدود 800 تومان باید به صورت عمده فروخته شود ولی همان طور که گفتم، در آستانه شب یلدا قیمت عمده آن حدود 300 تومان فروخته شد.

وی خاطر نشان کرد: چگونه افزایش قیمت در همه کالا ها را می‌پذیریم ولی در میوه حاضر نیستیم نرخی را که کشاورز ضرر نمی‌کند را قبول نکنیم، باید به نرخی که کشاورز نیز متضرر نشود راضی بود نه اینکه تنها به دنبال منافع خودمان باشیم.

*ورود میوه‌های جالیزی از اسفند ماه

رئیس اتحادیه باغداران در پایان گفت: بار دیگر نیز می‌گویم که دولت برای تنظیم بازار شب عید  مباشرینی را برای ذخیره سازی میوه در نظر گرفته تا مشکلی رخ ندهد و قول می‌دهیم که تا خرداد ماه نیز از نظر تأمین میوه مشکلی نداشته باشیم. البته در اسفند ماه میوه‌های جالیزی از جمله مِلون و طالبی وارد بازار می شود و از فروردین ماه نیز میوه‌های تازه چین از جمله آلو، گوجه سبز و هندوانه وارد بازر خواهد شد، بنابراین نباید نگران میوه باشیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  1  =