بانک مرکزی آمریکا به کاهش برنامه‌های حمایتی رای داد

یروز و امروز شاخص‌ها در بازارهای مالی تغییر قابل‌ملاحظه ای نداشته‌اند اما همزمان با رشد ارزش دلار، قیمت برخی فلزات اساسی افول کرده است زیرا با انتشار گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، ابعاد جدیدی از تصمیم این نهاد در خصوص سیاست‌های انبساطی نمایان شد. در حال حاضر سرمایه‌گذاران در انتظار گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار در ماه دسامبر هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،خبرهایی که در روزهای اخیر از وضعیت اقتصاد آمریکا منتشر شده مثبت بوده است در نتیجه تاثیر منفی گزارش نشست اواسط ماه دسامبر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا با این خبرهای مثبت خنثی شده است.

در گزارش یاد شده آمده است، اعضاء کمیته نسبت به اثرات تداوم سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی بر ثبات مالی نگران هستند و سودی قابل‌ملاحظه از ادامه پیدا کردن این سیاست‌ها مشاهده نمی‌کنند. به همین دلیل روند کاستن از خرید اوراق قرضه دولت ادامه پیدا خواهد کرد. اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا روزهای 28 و 29 ماه جاری میلادی نخستین نشست خود در سال جاری را برگزار می‌کنند تا درباره قدم بعدی در استراتژی کاستن از سیاست‌های انبساطی تصمیم بگیرند.

در بخش دیگری از گزارش نشست ماه دسامبر آمده است، برخی اعضاء کمیته سیاستگذاری معتقدند روند بهتر شدن شرایط اقتصادی بویژه شرایط بازار کار ادامه پیدا خواهد کرد البته گزارش‌های اخیر از وضعیت اقتصادی ثابت نمی‌کند شرایط خیلی بهتر شده است در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت نرخ رشد اقتصاد خیلی بالا رود.

طی چند ماه اخیر وضعیت بازار کار، تولید کارخانه‌ای و بخش مسکن بطور مداوم بهتر شده است و  به همین دلیل در نشست ماه دسامبر، کمیته سیاستگذاری تصمیم گرفت 10 میلیارد دلار از میزان خرید اوراق قرضه دولت بکاهد و میزان خرید ماهانه را به 75 میلیارد دلار کاهش دهد. گفته می‌شود طی هفت نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا در سال جاری میلادی، هر بار 10 میلیارد دلار از خرید اوراق قرضه کاسته می‌شود تا در نهایت این برنامه در ماه دسامبر پایان بابد.

البته اجرای آن و میزان کاستن از خریدها به وضعیت اقتصادی آمریکا بستگی دارد یعنی بانک مرکزی به شرط تداوم روند بهبود شرایط اقتصادی این برنامه را ادامه خواهد داد. اگر سیاست‌های انبساطی محدود شود ارزش دلار افزایش پیدا خواهد کرد و فشار بیشتری بر قیمت مواد خام وارد خواهد شد. البته اقدامات بانک‌های مرکزی دیگر بویژه بانک مرکزی اروپا و ژاپن بر تغییرات نسبت دلار به یورو و ین تاثیر خواهد گذاشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ⁄    =  1