نفت در برابر کالا بین ایران و روسیه

ایران و روسیه در حال مذاکره درباره مبادله نفت در برابر کالا هستند که به این کشور اجازه خواهد داد صادرات نفتی خود را علی‌رغم تحریم‌های غرب افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز؛ سه نفر از منابع روسی و ایرانی نزدیک به مذاکرات اعلام کردند که دو کشور در حال مذاکره درباره جزئیات نهایی این معامله هستند، که بر اساس آن مسکو روزانه بالغ بر 500 هزار بشکه از نفت ایران را در ازای صادرات کالا و تجهیزات خواهد خرید.

یک منبع روسی گفت: "پیشرفت‌های خوبی انجام گرفته و شانس موفقیت هم‌اکنون بسیار زیاد است. ما هم‌اکنون در حال بحث درباره جزئیات هستیم و امضای این قرار داد به این جزئیات بستگی دارد."

هنوز مشخص نیست که آیا این توافق قبل از نهایی شدن جزئیات توافقنامه هسته‌ای بین ایران و 1+5 در ماه نوامبر، اجراء خواهد شد یا پس از آن. گفت‌و‌گوهای فنی بین ایران و اتحادیه اروپا درباره توافقنامه هسته‌ای از روز پنج‌شنبه آغاز شده است.

در 18 ماه گذشته تحریم‌های آمریکا و اروپا صادرات نفتی ایران را به نصف کاهش داده و به روزانه یک میلیون بشکه نفت تقلیل داده‌اند. روسیه هیچ تحریمی‌ علیه ایران وضع نکرده است.

در صورت خرید روزانه 500 هزار بشکه نفت توسط روسیه، صادرات نفتی ایران 50 درصد رشد خواهد داشت. بر اساس قیمت‌های کنونی نفت (بشکه‌ای 100 دلار) این معامله ماهیانه 1/5 میلیادر دلار برای ایران منافع مالی در پی خواهد داشت.

هنوز هیچ‌گونه جزئیات درباره کالاها و تجهیزات روسی که قرار است به ایران صادر شود منتشر نشده است. از آنجایی که روسیه صادر کننده نفت و گاز است احتمالا نفت ایران از طریق روسیه به سایر کشورها صادر شده و ایران در ازای آن کالا و تجهیزات وارد خواهد کرد.

بخش اعظمی از نفت خام ایران به آسیا صادر می‌شود.

بزرگترین خریدار نفت ایران چین است که در سال 2013 در حدود 420 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد می‌کرد.

سایر خریداران عمده نفت ایران عبارتند از ژاپن، کره جنوبی و هند که واردات خود را به علت فشارهای واشنگتن کاهش داده‌اند. ترکیه و آفریقای جنوبی نیز واردات نفت خود از ایران را کاهش داده‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  46  =  50