تغییرات در نرخ‌های رسمی بازار ارز

بانک مرکزی دیروز، در حالی که قیمت دلار خود را تقریبا ثابت نگه داشته، نرخ برخی از ارزهای مهم اروپایی را به مقدار قابل توجهی افزایش داد. انتشار آمارهای ناامیدکننده در خصوص بازار کار آمریکا، تضعیف دلار در مقابل ارزهای مهم جهانی را موجب شد. کارشناسان اقتصادی معتقدند که بانک مرکزی تمایل دارد متناسب با برابری‌های جهانی، توازن قیمتی را حفظ کند. این نهاد به واسطه مسائلی، تغییر زیاد نرخ دلار را آسیب‌زا می‌داند و بر همین اساس با تغییر دادن نرخ ارزهای دیگر، تناسب قیمتی را برقرار می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از دنیای اقتصاد قیمت هر اونس طلای جهانی، دیروز افزایش یافت. کارشناسان علت این امر را آمارهایی می‌دانند که در آخرین ساعات کاری روز جمعه، در مورد بازار کار آمریکا منتشر شد.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که در دسامبر سال 2013 ، 200 هزار جایگاه شغلی در بخش غیرکشاورزی ایالات متحده ایجاد شده‌است، اما رقم واقعی آمار یادشده، تعجب همگان را برانگیخت. بنا به گزارش «بلومبرگ»، آمریکا در آخرین ماه سال گذشته، تنها 74 هزار شغل ایجاد کرد. پایین آمدن درصد بیکاران نیز به خروج مردم از بازار کار، تعبیر شد. به هر روی آمار ناامیدکننده از بازار کار آمریکا موجب شد که نگرانی‌های بازار طلا از قطع محرک پولی کم شود و قیمت فلز زرد رنگ افزایش یابد.

در نتیجه انتشار آمارهای روز جمعه، یورو و برخی دیگر از ارزها در مقابل دلار به شدت تقویت شدند. در نتیجه، بانک مرکزی به رغم ثابت بودن قیمت یورو در بازار داخلی، نرخ این ارز خود را به مقدار قابل توجهی بالا کشید. این اتفاق در مورد پوند انگلیس و برخی دیگر از ارزهای مهم نیز رخ داد. در نهایت تضعیف دلار که به تقویت طلا و یورو در بازارهای جهانی منجر شد، بازار سکه را نیز تحت‌تاثیر قرار داد و افزایش جزئی قیمت انواع سکه را موجب شد.  

تقویت طلای جهانی
قیمت هر اونس طلای جهانی، با ثبت افزایشی قابل توجه به بیشترین مقدار یک ماه گذشته رسید. فلز زرد رنگ که سال 2013 را با ثبت بدترین عملکرد  3 دهه اخیر خود پایان داد، سال جدید را با افزایش قیمت شروع کرد. این درحالی بود که «فدرال رزرو» در آخرین نشست سال گذشته خود تصمیم گرفت از میزان بسته محرک پولی 10‌میلیارد دلار بکاهد. کارشناسان اقتصادی افزایش شاخص سهام و بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا را از عواملی عنوان کردند که در سال 2014 فشارهایی بر فلز گرانبها وارد خواهند آورد. به هر روی تقاضا برای فلز زردرنگ در سال نو میلادی افزایش یافت و باعث شد قیمت این فلز بالا برود. پس از گذشت چند روز افزایش ارزش سهام، بازار را تحت‌تاثیر قرار داد و نخستین افت جدی طلا در سال 2014 را موجب شد. قیمت طلا بعد از آن دوباره افزایش یافت و روی مقادیر ماکسیمم سه هفته اخیر خود ایستاد. تا اینکه در آخرین ساعات کاری روز جمعه، آمار مربوط به اشتغالزایی در بخش غیر کشاورزی و درصد بیکاران برای ماه دسامبر منتشر شد. قیمت طلا پیرو این امر به مقدار قابل‌توجهی بالا رفت. تحلیلگران بازار قائل به وجود رابطه‌ای علّی بین دو رویداد یادشده هستند.

آنها معتقدند که تقویت طلا تحت تاثیر آمار منتشرشده از بازار کار آمریکا رخ داده است. ایالات متحده با ایجاد تنها 74‌هزار جایگاه شغلی در ماه دسامبر، تعجب همه را برانگیخت. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بودند که آمریکا 200 هزار موقعیت شغلی در دسامبر سال 2013 ایجاد کرده است، اما آمارها نشان داد که اقتصاد آمریکا در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد. میزان واقعی اشتغالزایی ماهانه از مقدار پیش‌بینی شده 126 هزار جایگاه کمتر بود. این امر موجب شد که نگرانی بازار طلا از کاهش یا قطع بسته محرک پولی کم شده و فلز زرد رنگ افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کند، البته نرخ بیکاری آمریکا طبق آمار روز جمعه به کمتر از 7/6 درصد کاهش یافته بود، ولی حتی این امر نیز تفسیری منفی داشت. کارشناسان اقتصادی اظهار کردند که علت کاهش درصد بیکاران، خروج مردم آمریکا از بازار کار بوده و نشان از پایین آمدن مشارکت اقتصادی مردم ایالات متحده دارد. به هر روی آمار روز جمعه نشان داد که بازار کار آمریکا در وضعیت بسیار نامساعدی به سر می‌برد و مسوولان «فدرال رزرو» در حال حاضر قادر نخواهند بود که سیاست محرک پولی را متوقف کنند. قیمت طلا دیروز به بیشینه مقدار خود در 4 هفته اخیر رسید و نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته، 7/1 درصد افزایش قیمت را ثبت کرد. آخرین نظرسنجی «کیتکو نیوز» از کارشناسان اقتصادی نیز نشان می‌دهد که روند قیمتی طلا در روزهای آینده صعودی خواهد بود. از 33‌کارشناس، 23 نفر در نظرسنجی شرکت کرده و 12 نفر تقویت طلا در روزهای آینده را پیش‌بینی کردند، 5 نفر نیز معتقد بودند که قیمت طلا کاهش خواهد یافت. این امر نشان می‌دهد با وجود اینکه آمار ناامیدکننده بازار کار آمریکا باعث شد طلا نفس راحتی بکشد، ولی هنوز عدم اطمینان‌ها از بازار فلز زردرنگ رخت برنبسته‌اند. با این وجود اکثر کارشناسان اقتصادی بر این باورند که قیمت طلا در ماه ژانویه 2014 میلادی، با نوسان چندانی روبه‌رو نخواهد شد و بین 1225 تا 1250 دلار در هر اونس جابه‌جا می‌شود.
بازار سکه
انواع سکه و طلای 18 عیار، هفته را با افزایش قیمت شروع کرد. آمار مربوط به بازار کار آمریکا، آنقدر دور از انتظار بود که بازار آرام داخلی را نیز تحت‌تاثیر قرار داد. افزایش قیمت اونس جهانی، بر بازار سکه داخلی تاثیر گذاشته و موجب شد قیمت‌ها قدری جابه‌جا شوند. با وجود این تغییر قیمت‌ها محدود بود و بازار سکه داخلی همچنان تمایل دارد که قیمت‌ها را در بازه کنونی نگه دارد. صرافان معتقدند بیرون آمدن بازار داخل از این وضعیت مستلزم آن است که قیمت طلا برای چند هفته مسیر صعودی را طی کند تا نگاه‌ها نسبت به طلا در داخل کشور اصلاح شده و طلا به سبدهای سرمایه‌گذاری مردم بازگردد. به هر روی بازار داخلی در نهایت با اونس جهانی همراستا است و این امر به اعتقاد کارشناسان، نشانه‌ مثبتی برای عملکرد بازار محسوب می‌شود.

بازار ارز
قیمت دلار آمریکا در بازار داخل دیروز قدری کاهش یافت و نرخ یورو و پوند انگلیس تغییری نکرد. دلار روند باثبات و بلندمدت خود را می‌پیماید و قیمتش به‌تدریج در حال کاهش است. دامنه نوسانات ارزهای اروپایی نیز کم شده و بازار در حالتی باثبات نسبی قرار دارد. ثبات بازار داخلی در حالی است که نرخ برابری ارزهای عمده جهان تغییرات نسبتا بزرگی را تجربه کرده‌اند. نرخ برابری یورو نسبت به دلار، دیروز 8 هزارم درصد افزایش یافت. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تقویت 58/0 درصدی یورو در مقابل دلار، به واسطه آمار بازار کار آمریکا حادث شده است. تعداد جایگاه‌های شغلی که در آخرین ماه سال 2013 در بخش غیرکشاورزی، ایجاد شدند، بسیار پایین و در چند سال اخیر بی‌سابقه بود. پایین آمدن درصد بیکاران در نتیجه کاهش مشارکت اقتصادی مردم ایالات متحده نیز تصویر دلار در بازارهای جهانی را تا حد زیادی تخریب کرد. به هر روی برآیند تاثیرات موجب شد که یورو همراه با طلا در مقابل دلار تقویت شود، اما یورو تنها ارزی نبود که خود را در مقابل دلار بالا کشید. پوند انگلیس، یوآن چین و ین ژاپن نیز به واسطه انتشار آمار روز جمعه، در مقابل دلار قدری بالا رفتند. این امر موجب شد که بانک مرکزی در خصوص بازگشت‌پذیر نبودن حداقل بخشی از تغییرات روی داده در نرخ‌های برابری به قطعیت برسد. در نتیجه، این نهاد در حالی که قیمت دلار قدری پایین آمد، قیمت ارزهای اروپایی خود را به مقدار قابل توجهی افزایش داد. به عنوان مثال بانک مرکزی قیمت یوروی خود را یکباره حدود 21 تومان افزایش داد. تغییرات با این دامنه‌ و در بازه زمانی یک روزه، کمتر توسط بانک مرکزی اعمال می‌شود و نشان از بروز تغییراتی جدی در نرخ‌های برابری ارزهای مهم جهانی دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

46  −    =  45