موانع پیاده سازی فناوری رایانش ابری در ایران/هزینه ۱۰۰ میلیارد دلاری استقرار ابر /صرفه جویی ۶۹ درصدی در هزینه ها با cloud

در گفتگو با کارشناسان بررسی شد:

فضای ابری بیشتر در خصوص سهیم کردن گزارشات تاکید دارد به طوری که با تفکیک کردن فعالیت های تخصصی از غیر تخصصی می توان غیر تخصصی ها را به دیگران سپردکه ممکن است فعالیت های تخصصی آنها باشد./ بر اساس گفته وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در شرایط فعلی هزینه رایانش ابری که شامل زیرساخت و سرویس‌ها است با 25 درصد افزایش به 100 میلیارد دلار خواهد رسید./ افزایش هزینه در مجازی سازی به 69 درصد صرفه جویی در مدیریت هزینه ها و سخت افزار و بخش منجر ITمی شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،نیما امیر شکاری ، کارشناس بانکداری الکترونیک ، در گفتگو با خبرنگار بانکداری الکترونیک ضمن تشریح فناوری رایانش ابری افزود: فضای ابری بیشتر در خصوص سهیم کردن گزارشات تاکید دارد به طوری که با تفکیک کردن فعالیت های تخصصی از غیر تخصصی می توان غیر تخصصی ها را به دیگران سپردکه ممکن است فعالیت های تخصصی آنها باشد به طور مثال بانکدار باید به بانکدار ی بپردازد واز کسانیکه درتخصص آنهاست سرویس های مورد نظر خود را بخواهد.

وی افزود: اگر به سمتی برویم که هر کسب و   کاری روی cloud بیاید بیزنس های مختلف می توانند اطلاعات گوناگون را برای یکدیگر share کنند و در این صورت تمام فضای زیر بنایی میان صاحبان بیزینس تسهیم می شود.

امیر شکاری ، ضمن تشریح مزایای فناوری رایانش ابری به ذکر تفاوتهای آن با روند فعلی پرداخت و خاطر نشان ساخت: در روند فعلی بانک ها باید همه کارها را خودشان انجام دهند به طورمثال هم باید دیتا سنتر راه اندازی کنند ، همه شبکه شعب و هم ضد ویروس نصب کنند و…وبدین ترتیب مجموعه ای از کارهای غیرتخصصی را باید انجام دهند این در حالی است که این کارها را باید به حوزه های مر بوط به آن سپرد واین فضا ها را باید از آنها به اشتراک گرفت.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت : حتی کربنکینگ که یک فناوری پیچیده محسوب می شود را نیز باید از بیرون دریافت کرد به طوریکه ممکن است در آینده با گسترش فناوری رایانش ابری ، چندین بانک از یک نرم افزار کربنکینگ استفاده کنند.

این کارشناس بانکداری الکترونیک معتقد است ، رقابت در بین بانک ها در بیزنس بانکی باید باشد نه روی نرم افزار ی مانند کر بنکینگ به طوریکه باید رقابت بانکی معنا دار باشد مثل رقابت روی نرخ سود ،تسهیلات و…

وی با بیان اینکه این  بستر فرهنگی باید ایجاد شود که رقابت در حوزه بیزینس اصلی باشد ، عنوان کرد :ممکن است این فرایند سبب شود بسیاری از کارها برون سپاری شود.

در فضایی که این فناوری وجود دارد سه یا چند بانک می توانند یک اینترنت بانک ، موبایل بنکینگ و… را باهم سرمایه گذاری کنند.

امیر شکاری ضمن تاکید بر لزوم گسترش رایانش ابری عنوان کرد: از آنجا که ITman ها و کارشناسان فنی این ایده ها را آورده اند از لحاظ فنی به راحتی می توان بستر ها را فراهم کرد؛ اما باید با فرهنگ سازی مدیران خود را توجیه کنند  .

وی با بیان اینکه  در خصوص ترویج این فناوری در ایران تردید وابهام وجود دارد ، اظهار داشت: وقتی فضا به مشارکت گذاشته می شود احتمال اینکه دیتا از کنترل خارج شود ، زیاد خواهد بود که ممکن است رقیب به دیتایی د رفضای ابری دسترسی داشته باشد که دیتای طرف مقابل است .

وی تصریح کرد: باید به اندازه ای پایش اطلاعات صورت گیرد که بتوان از اطلاعات محرمانه مراقبت کرد .

به گفته این کارشناس زمانی می توان به این سمت گام برداشت که بستر  امنیت به میزان اطمینان بخشی  بر قرار شود و اطلاعات پایش گردد.

هزینه استقرار

آمار نشان می دهد سرمایه گذاری در فناوری رایانش ابری به دلیل ایجاد سرویس ایمن تر و قابل اعتماد تر توسط سرویس دهندگان ، در سال 2013 نسبت به سال قبل 71 درصد افزایش داشته است.

همچنین بر اساس گفته وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در شرایط فعلی  هزینه رایانش ابری که شامل زیرساخت و سرویس‌ها است با 25 درصد افزایش به 100 میلیارد دلار خواهد رسید.

 افزایش هزینه در مجازی سازی به 69 درصد صرفه جویی در مدیریت هزینه ها و سخت افزار و بخش منجر  ITمی شود.

 

برخی الزامات و محدودیت ها

چهت دسترسی به  فناوری رایانش ابری  یک سلسله الزامات کلی و عمومی وجود دارد که مهمترین آن دسته بندی داده ها و اطلاع از مکان ذخیره اطلاعات است.

یکسان نبودن قوانین دسترسی به اطلاعات در مکان های مختلف جغرافیایی نیز از دیگر محدودیت های گسترش این فناوری محسوب می گردد.

ایجاد اعتماد فی مابین بانک ها و سرویس دهندگان و داشتن برنامه جایگزین و پشتیبان و ارزیابی ریسک دوره ای در گسترش این فناوری ضروری به نظر می رسد.

از دیگر الزامات ضروری در این فناوری حق بازرسی سازمان بالادستی و الزام به گزارش رخدادهای امنیتی برای سرویس دهنده رایانش ابری عنوان شده است

 

درباره رایانش ابری

رایانش ابری عبارتی برای توصیف مجموعه ای از مفاهیم رایانشی است که تعداد زیادی از رایانه های متصل بهم در شبکه ای واقعی مانند اینترنت را شامل می شود . خدمت ابر می تواند بسیاری از نیازهای کاربران را پاسخ گو باشد. از آنجا که تهیه کننده خدمت سخت افزار و نرم افزار ملزوم برای آن را فراهم می کند دیگر نیازی نیست شرکت کارمندان و منابع ITخود را به کار گیرد.

استفاده از خدمت ابر در صنعت مالی محبوبیت زیادی یافته است و با وجود نوپا بودن آن بسیاری از کارشناسان خدمت ابر را راه حلی بسیاری مناسب برای شرکتهای کوچک و بزرگ می دانند. در این میان شرکتهای مالی کوچک و متوسط به دلیل سرمایه و سود کمتر همیشه به دنبال راه حلی برای کارآمدی و صرفه جویی هستند.

در رایانش  ابری فایلها در مکانی دور از مرکز  ذخیره میشوند.درعین حال می توان به سادگی با استفاده از هر دستگاهی ودرهرمکانی به  داده های مورد نیاز دست یافت.

رایانش ابری سبب می شود داده ها  برای تمام گروه قابل دسترسی باشند به این ترتیب نیاز به ارسال نامه الکترونیکی کاهش می یابد و از سوی دیگر همکاریهای گروه بازده بهتری خواهند داشت.

در خصوص امنیت به نظر می رسد باید اعتراف کرد دوران نگهداری اسناد، فایلها و اطلاعات در هارد درایو داخلی شرکت رو به اتمام است

با استفاده از این فناوری جدید نیازی به  یکپارچه سازی  با اغلب تهیه کنندگان خدمات نیست زیرا دسترسی خیلی سریع و بدون هیچ هزینه ای فراهم می شود.

 دسترسی عرضی، همکاری، امنیت و صرفه جویی در  مخزن رایانش ابری ، پیشنهادی وسوسه انگیز برای کسب وکارهای مختلف است. با گذشت زمان تردیدی باقی نمی ماند که رایانش ابر به یک استاندارد جدید تبدیل می شود

 

 

 

   

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  25  =  26