اوراق اجاره؛ راه حل مشکل شرعی اوراق مشارکت بانک ‌مرکزی

عضو شورای فقهی بانک مرکزی با بیان اینکه راهکار رفع شبهات شرعی اوراق مشارکت، استفاده از اوراق اجاره است، از جلسه روز چهارشنبه این شورا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،سید‌عباس موسویان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به صحبت‌های معاون اقتصادی بانک مرکزی در مورد راهکارهای رفع شبهات شرعی اوراق مشارکت بانک مرکزی، اظهارداشت: هنوز بانک مرکزی راهکارهای خود را در این باره ارائه نکرده است،اما شورای فقهی هم پیشنهاداتی دارد.

وی با بیان اینکه در صورت اجرای پیشنهاد شورای فقهی به نوعی نام این اوراق هم تغییر خواهد کرد، افزود: این پیشنهاد استفاده از راهکار اوراق اجاره است.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی تصریح کرد: شورای فقهی بانک مرکزی روز چهارشنبه جلسه دارد و البته هنوز دستور کار جلسه اعلام نشده است.

موسویان با اشاره به ویژگی‌های اوراق اجاره،گفت: این اوراق بهادار، مشکل طرح، پروژه و بازدهی را ندارد و سود‌ آن از نظر شرعی حلال است.

وی افزود:‌ بانک مرکزی با استفاده از این اوراق می‌تواند به هدف خود در کنترل نقدینگی دست یابد که شرطش این است که بخشی از دارایی‌های دولت قابل تملیک برای مردم باشد و از محل اجاره بهای آن دارایی‌ها به صاحبان اوراق اجاره داده شود.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی با بیان اینکه در این ابزار بانک مرکزی هم از محل واگذاری آن دارایی‌ها نقدینگی مازاد را جمع‌آوری کند، تصریح کرد: بانک مرکزی چند طرح را تدوین و به شورای فقهی ارائه داد که چند ایراد به آن وارد و مقرر شد بازنگری مجدد کرده و ارائه کنند، اما هنوز این کار انجام نشده است.

وی اظهارداشت:‌ می‌توان با بکار گرفتن این اوراق علاوه بر رفع شبهه ربا، هدف بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی محقق خواهد شد.

به گزارش فارس، معاون اقتصادی بانک مرکزی در گفت‌وگو با فارس در مورد شبهات شرعی اوراق مشارکت بانک مرکزی، گفت: با توجه به جذابیت‌ اوراق مشارکت، با هماهنگی با کمیته فقهی مستقر در بانک مرکزی، راهکاری برای رفع شبهات آن پیدا می‌کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ⁄    =  2