افزایش سقف وام مسکن ، تورم زا نیست

مدیرکل دفتر اقتصاد و برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: رویکرد دولت حمایت از افزایش قدرت خرید مسکن است و افزایش جدید سقف تسهیلات خرید مسکن ، تورم زا نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،علی چگینی در رادیو اقتصاد گفت: افزایش سقف پرداخت وام خرید مسکن و تسهیلات جدید تأثیر جدی در تورم و قیمت بازار مسکن ندارد و ممکن است فقط در کوتاه مدت تأثیر اندکی داشته باشد.
وی اظهار داشت : از سال 1383 تاکنون سقف وام مسکن بیشتر نشده اما قیمت مسکن در شهر تهران چند برابر افزایش یافته که ربطی به سقف وام مسکن نداشته است.
چگینی افزود : البته نمی توان گفت تورم و افزایش قیمت مسکن تحت تأثیر افزایش سقف وام نیست ، بلکه باید به همه عوامل درون زا و برون زا توجه کنیم.
ملکی گفت: در کشورهای پیشرفته ، سهم وام مسکن در خرید مسکن زیاد است و گاهی به 100 درصد هم می رسد.
وی افزود: در این جوامع ، متقاضیان مسکن را با پس اندازهای آتی می خرند اما در ایران عمده هزینه خرید مسکن باید در پس اندازهای گذشته انجام گیرد، به همین خاطر طول دوره انتظار برای خانه دار شدن زیاد است.
وی گفت: وام مسکن تنها علت افزایش قیمت ها نیست اما ممکن است در کوتاه مدت با تأثیر در نرخ اجاره مسکن سبب افزایش اندک شود.
چگینی تصریح کرد: این میزان افزایش سقف وام و تسهیلات خرید مسکن لازم بوده است اما کافی نیست و ما باید قدرت خرید وام مسکن را بیشتر کنیم .
وی گفت : این تسهیلات چون با منابع مردمی و بدون افزایش پایه پول است ، تأثیر تورم زا ندارد و در شهرهای متوسط و کوچک ، منابع خوبی برای خرید مسکن است و در کلانشهرها باید قدرت خرید مسکن را بیشتر تقویت کنیم.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ، عوامل تاثیرگذار در قیمت مسکن را مالکان، بنگاه داران و حتی گاهی خود مستاجران دانست و گفت: البته قانون نانوشته و عرفی در هر منطقه وجود دارد که قیمت ها براساس آن سنجیده می شود.
وی افزود: باید قاعده ای برای جلوگیری از قیمت گذاری های شخصی و نامتناسب تدوین شود.
چگینی گفت: باید به دنبال افزایش عرضه مسکن باشیم تا قیمت ها نیز ساماندهی شود و نمی توان افزایش وام مسکن را دلیل اصلی تورم دانست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  9  =  1