مرگ تاسف بار یک پلنگ ایرانی دیگر +عکس

پلنگ زخمی تنکابن که به علت تیراندازی دچار ضایعه نخاعی شده بود دیروز – دوشنبه – به روش مرگ آسان و با تزریق داروی بیهوشی در دوز بالا مرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،این پلنگ 13 دی ماه امسال در منطقه شکار ممنوع دوهزار در تنکابن مورد اصابت گلوله قرار گرفت و از ناحیه دو پا فلج شد.

منطقه دو هزار یکی از مناطق شکار ممنوع است که گونه های ارزشمند کل، بز، شوکا و پلنگ در آن زیست می کنند و دارای جمعیت خوب گراز است که طعمه پلنگ محسوب می شود.

علی عمارلویی مسوول کلینیک حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست روز دوشنبه در زمان تزریق داروی بیهوشی به پلنگ زخمی به خبرنگار علمی ایرنا گفت: این پلنگ نر و 8 ساله بود و قرار است از مغز استخوان، اسپرم و سلول های آن نمونه برداری و در بانک ژن دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نگه داری شود.

وی توضیح داد: امکان ادامه حیات این پلنگ وجود نداشت و مقرر شده است که بدن حیوان با شرایط کنونی که دوپای فلج و قطع بودن 3 انگشت یک دست توسط سازمان حفاظت محیط زیست تاکسیدرمی شود و این تاکسیدرمی با ثبت تاریخچه و چگونگی کشته شدن در موزه حیات وحش این سازمان نگه داری شود.

عمارلویی افزود: این پلنگ 14 دی ماه برای مداوا به تهران منتقل شد و در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران مورد مداوا قرار گرفت اما به دلیل اینکه قطع نخاع شده بود هیچ حسی نداشت از این رو خودش را محکم به دیواره قفس می کوبید که این کار موجب بیشتر زخمی شدن حیوان می شد.

وی اظهار داشت: البته معاینه اولیه نشان داده بود که این حیوان قبلا هم مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود همچنین سه انگشتش هم به علت گرفتار شدن در تله قطع شده بود.

عمارلویی تاکید کرد: به علت قطع نخاع بودن ، پلنگ کنترل ادرار و مدفوع نداشت و از آنجا که امکان نزدیک شدن به حیوان هم وجود نداشت از این رو به مرور شرایط نامطلوبی ایجاد می شد، با تمام این مشکلات تیم معالج حیوان اعم از دامپزشکان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و سازمان حفاظت محیط زیست تمام راه های معالجه احتمالی و یا بهترین روش نگه داری این حیوان را مورد بررسی قرار دادند اما به نتیجه ای نرسید و در نهایت تصمیم بر مرگ آسان پلنگ گرفته شد.

در 6 سال گذشته 56 قلاده پلنگ در کشور براثر حوادث مختلف ازجمله تصادفات جاده ای ، تیراندازی و مارگزیدگی تلف شدند که 10 قلاده آن در سال جاری کشته شدند.

height=248

height=243

height=268

height=259

height=265

height=279

height=276

height=270

height=265

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×  2  =