ژرمن‌ها روز به روز ثروتمندتر می‌شوند

اولین اقتصاد اروپا همچنان در وضعیت مساعدی اقتصادی است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ فیگارو مدل و الگوی آلمان ظاهراً روز به روز در حال بهتر شده است؛ این مسئله را آمار و ارقام می گوید.

آلمان، اولین اقتصاد قدرتمند اروپا، سال 2014 را همانگونه که سال 2013 را به پایان رساند، آغاز کرد، می پرسید چگونه؟ بله، آلمان همچنان در وضعیت اقتصادی قدرتمندی است. توان رقابتی آلمان، صادرات این کشور را موقعیت مناسبی قرار داده؛ به گونه ای که همچنان یکی از مهمترین کشورهای صادرکننده در جهان است: مازاد بالای تراز تجاری آلمان رقم 17.8 میلیارد یورو(تنها در ماه نوامبر) را نشان می دهد.

هرچند که رشد اقتصادی این کشور در سال 2013 اندک و ناامیدکننده بوده اما با رشد 0.4% برای سال 2014 قرار است این کاهش جبران شود. البته اقتصاددانان رشد 1.4% را پیش بینی کرده اند و گفته اند که آلمان با افزایش تولید ناخالص داخلی(که بیشتر از کشور رقیبش یعنی فرانسه است) بیش از هر زمانی دیگری ثروتمند است.

شبکۀ صنعتی قوی، شرکتهای کوچک و بزرگ رقابتی، انعطاف در بازار کار(متعاقب اصلاحات شرودر) این امکان را برای آلمان فراهم آورد تا بتواند خیلی زودتر از سایر کشورهای اروپایی بر بحران اقتصادی فائق و خود را نجات دهد. آلمان می تواند برای حفظ رتبۀ "عالی" اقتصادی" "سه آ" (AAA) به خود تبریک بگوید؛ مسئله ای که موسسۀ استاندارد اندپورز نیز به این واقعیت اذعان دارد.
در آلمان مدت زمان زیادی است که مشکل بیکاری حل شده است. از سال 2004 و از همان زمانی که آمار بیکاران به 4.86 میلیون رسید، میزان متقاضیان سیر رو به کاهش را در پیش گرفت. پس از بحران 2008 کاهش بیکاری روند پرسرعت تری به خود گرفت و میزان بیکاران به 3.42 میلیون نفر رسید. این روند همچنان با شتاب طی می‌شد و در نهایت به 3 میلیون نفر رسید. در پایان سال 2013 میزان بیکاران رقم 2.95 میلیون نفر را نشان می داد که تقریبا 6.9% جمعیت این کشور بود. در واقع به هر میزان که از آمار بیکاران آلمان کاسته می شود، به همان میزان شغل در این کشور ایجاد می شود. آلمان با ایجاد 41.8 میلیون شغل در این زمینه رکورد قابل توجهی را به ثبت رسانده است.

به علاوه، آلمان هیچگاه جمعیت بالای فقیر نداشته است. در واقع شکاف فقیر و غنی در این کشور در حال حاضر میان اکثریتی است که تحت یک سیستم جامع زندگی می کنند و جمعیت اقلیتی که غالباً توانایی خاصی ندارند و قادر به ادغام در سیستم آلمان نیستند. حداقل حقوق در آلمان برای هر ساعت 8.50 یورو است و دولت ائتلافی مرکل امیدوار است بتواند همین فاصله و شکاف طبقاتی را از بین ببرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1