دریافت کارمزد از تسهیلات استفاده نشده اشکالی ندارد

عضو شورای فقهی بانک مرکزی با اشاره به جلسه این شورا که سوال بانک‌ها راجع به دریافت کارمزد از تسهیلات اعتباری تخصیص یافته و استفاده نشده توسط مشتری است، گفت: نتیجه جلسه این بود که دریافت کارمزد در این مقوله از نظر شرعی اشکالی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،سید عباس موسویان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به جلسه شورای فقهی بانک مرکزی، اظهار کرد: به‌دلیل سفر هیات دولت به استان خوزستان، رئیس کل و معاون اقتصادی بانک مرکزی در جلسه این هفته شورا حضور نداشتند.وی با اشاره به دستور کار جلسه شورای فقهی بانک مرکزی، گفت: دستور کار جلسه پاسخ به سوال بانک‌ها در مورد دریافت کارمزد در تسهیلات اعتباری بود.
عضو شورای فقهی بانک مرکزی تصریح کرد: برخی مواقع بانک‌ها تسهیلاتی را برای مشتری در نظر گرفته و مبلغ را به‌طور کامل به حساب واریز می‌کنند، اما گاهی اوقات اعطای تسهیلات در قالب اعتبار است، به عنوان مثال برای یک بنگاه اقتصادی جهت تامین سرمایه در گردش 200 میلیون تومان اعتبار در نظر می‌گیرند و گیرنده تسهیلات حق دارد، آن را تا پایان سال استفاده کند. وی با بیان اینکه گاهی اوقات گیرنده، تسهیلات تخصیص اعتبار یافته را به‌طور کامل استفاده نکرده و بخشی از آن باقی می‌ماند، افزود: سوال این بود که آیا بانک‌ها می‌توانند برای تسهیلات تخصیص داده و استفاده نشده، کارمزد دریافت کنند؟
موسویان گفت: پاسخ شورا این بود که وقتی بانک‌ها برای یک مشتری معتبر تسهیلات اعتباری در نظر می‌گیرند، به‌طور معمول بانک برنامه‌ریزی کرده و در مدیریت نقدینگی از آن استفاده می‌کند و به همین دلیل از پرداخت تسهیلات به مشتری دیگری صرف‌نظر کرده است.
وی ادامه داد: آن مقداری که از تسهیلات استفاده می‌شود، به بانک سود پرداخت خواهد شد و نسبت به آن اعتبار تخصیص یافته‌ای که توسط گیرنده تسهیلات، استفاده نشده و منابع بانک معطل مانده است، متحمل هزینه‌هایی از جهت مدیریت نقدینگی برای بانک می‌شود. به گفته وی مساله‌ای مطرح بود که آیا برای آن بخش از منابع استفاده نشده می‌توان کارمزدی تعیین کرد که شورای فقهی بحث مفصلی راجع به آن داشت.
عضو شورای فقهی بانک مرکزی اظهار کرد: شورا به این جمع‌بندی رسید که با توجه به اینکه خدمتی از جانب بانک‌ها به مشتریان ارائه می‌شود و مشتریان زیادی متقاضی دریافت این اعتبار هستند، و بانک متحمل هزینه می‌شود، بانک می‌تواند از مشتری بابت تسهیلات استفاده نشده هم کارمزد دریافت کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×    =  21