هووی دیگری در راه است!

باشگاه خبرنگاران جوان: در حالیکه کشور از ظرفیت کامل برای تولید اتوبوس های شهری و بین شهری برخوردار است، شنیده شده که عده ای در تلاش هستند تا برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی که بودجه آن نیز در قانون بودجه 93 لحاظ شده است، اتوبوس های چینی وارد کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،در حالیکه کشور از ظرفیت کامل برای تولید اتوبوس های شهری و بین شهری  برخوردار است، شنیده شده که عده ای در تلاش هستند تا برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی که بودجه آن نیز در قانون بودجه 93 لحاظ شده است، اتوبوس های چینی وارد کنند.

واردات اتوبوس های چینی زمانی محقق خواهد شد که ثابت شود تولید کنندگان داخلی توانایی پاسخ به نیازهای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را نداشته باشند.

بنابر این گزارش جوسازی های اخیر علیه برخی تولیدکنندگان داخلی از سوی واردکنندگان اتوبوس های چینی، می تواند بستر لازم را برای متقاعد ساختن تصمیم گیران در خصوص واردات اتوبوس های بین شهری به کشور مهیا سازد.

شنیده ها حاکی از آن است که باند وارد کنندگان مذکور، طی سال های دور در زمره وارد کنندگان برخی مواد غذایی به شمار می آمدند، و طی سال های گذشته نیز در واردات ون و کشنده های هوو نیز فعالیت داشته اند.

این منابع آگاه با اشاره به تصادفات قابل توجه هووهای چینی تاکید کردند:  قیمت تمام شده یک دستگاه کشنده هوو برای تولید کننده  48 هزار دلار بود که متاسفانه سفارش دهنده های ایرانی کامیون هایی به قیمت 28 هزار دلار سفارش دادند، و تولید کننده چینی مطابق با قرارداد، از کیفیت تولید خود کاست تا محصولی به قیمت مورد نظر سفارش دهنده تولید کند، و نقص در سیستم ترمز، نشان بارز این زد و بند بود که نتیجه آن نیز تصادفات بی شمار و کشته های بسیاری در جاده های کشور بود.

بنابر گزارش های رسیده، قیمت تمام شده اتوبوس های چینی مورد توافق میان تولید کننده چینی و واردکننده ایرانی  108 هزار دلار است، این در حالی است که قیمت تمام شده موتور و متعلقات موتور برای یک اتوبوس استاندارد حدود 75 هزار دلار می باشد، و اکنون این پرسش مطرح است که اتوبوس های وارداتی که ظاهرا قیمت نازلی هم دارند، از چه کیفیتی برخوردار خواهند بود؟ آیا سازمان استاندارد به این اتوبوس ها مجوز تردد خواهد داد،  یا این اتوبوس ها نیز همچون برخی اتوبوس های آکاردئونی شهری بدون مجوز سازمان ملی استاندارد و با پلاک موقت تردد خواهند کرد.

اما نگرانی کارشناسان درباره خرید اتوبوس های چینی ارزان قیمت از آن روست که اتوبوس های بین شهری شرایط متفاوتی با اتوبوس های شهری دارند، و سرعت تردد، مسافت و همچنین میزان استفاده از آن با اتوبوس های شهری قابل قیاس نیست، چون اتوبوس های شهری در هر سفر حداکثر مسافتی حدود بیست کیلومتر را طی می کنند و نمی توانند سرعت بالایی داشته باشند، اما اتوبوس های بین شهری با سرعت حداقل 110 کیلومتر در ساعت و مسافت های طولانی تری را در هر سفر طی می کنند.    
 
از سوی دیگر آمار دفتر صنایع ماشین سازی و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد که در یک دهه گذشته از هشت شرکت اتوبوس سازی داخلی (اتوبوس های شهری و بین شهری) پنج شرکت از سال 1386 یا به طور کامل تعطیل شده اند یا تولیدات آن به حداقل رسیده است، و اکنون این پرسش مطرح است که ایجاد هجمه عظیم تبلیغاتی علیه تولیدات داخلی در سال حماسه سیاسی و اقتصادی، و بی توجهی به تایید کیفیت تولیدات داخلی از سوی سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت چه مقاصد و اهدافی را در پی دارد؟ به نظر می رسد که این وارد کنندگان فراموش کرده اند که استفاده از ارز مرجع و واردات گسترده سبب خانه نشینی و بیکاری عده ای از هموطنانمان خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  80  =  88