موج ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران برای بهره‌گیری از فرصت لغو تحریم‌ها

فایننشال تایمز با اشاره به اشتیاق دبی برای گسترش مبادلات با ایران در پی لغو تحریم ها نوشت: موجی از سرمایه گذاران خارجی از دبی به سمت ایران به راه افتاده اند تا فرصت های سرمایه گذاری در این کشور را بررسی کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم، فایننشال تایمز طی گزارشی نوشت: پروازهای پرتعداد روزانه بین تهران و دبی همواره شلوغ هستند. اما این روزها، ایرانیان پس از سفرهای کاری و خرید وقتی به کشورشان برمی گردند، با تعداد زیادی از مسافران غربی و آسیایی که کیف های کوچکی به دست دارند و عازم ایران هستند، همسفر می شوند.
این مسافران، بخشی از موج جدید سرمایه گذاران خارجی هستند که مشتاق بررسی فرصت های سرمایه گذاری در ایران پس از تحریم ها هستند. بازاری پر سود که دبی، به عنوان قطب تجاری امارات نیز علاقمند به افزایش سرمایه گذاری در آن است.
هفته گذشته، شیخ محمد بن راشد المکتوم، امیر دبی، خواستار لغو تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران شد. وی گفت: «من فکر می کنم ما باید به ایران فرصت بدهیم، ایران همسایه ماست و ما خواهان بروز مشکل (با همسایه مان) نیستیم…اگر آنها به صلح با آمریکایی ها راضی باشند و آمریکایی ها هم تحریم ها را بردارند، همه سود خواهند برد.»
به گفته تحلیلگران، این موضع امیر دبی بر خلاف موضع اکثر رهبران عرب حاشیه خلیج فارس است. در حالی که امارات مدتها یکی از مخالفان سرسخت ایران بوده، دبی که بر پایه مبادلات تجاری با ایران بنا شده و پذیرای تعداد زیادی از تجار ایرانی است، مشتاق تجدید این همکاری هاست.
کاهش محدود تحریم ها که از روز دوشنبه آغاز شد، به ایران اجازه می دهد تا به صورت تدریجی به 4.2 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده اش دسترسی پیدا کند. همچنین محدودیت ها در زمینه بیمه محموله های نفتی ایران به آسیا برداشته می شود و سقف تراکنش های مالی مجاز با این کشور نیز افزایش می یابد.
همچنین محدودیت ها در زمینه های دیگر اقتصادی شامل پتروشیمی، طلا و فلزات گرانبها و خودرو کاهش خواهد یافت. شرکت های فعال در زمینه نفت و گاز، ساخت و ساز و داروسازی به وکلای خود رجوع کرده اند تا از آنها در مورد زمان دقیقی که می توانند فعالیت خود در ایران را شروع کنند، سوال کنند.
سروش زایوالا، یک وکیل مقیم لندن که وکالت بانک ملت ایران در شکایت مطروحه علیه تحریم های اتحادیه اروپا در سال 2012 را بر عهده داشت و در این پرونده به پیروزی رسید می گوید، موسسه حقوقی کوچک وی در 6 هفته گذشته 40 مورد درخواست مشورت دریافت کرده است.
بر اساس این گزارش شرکت های اروپایی و آسیایی به خصوص علاقمند به ذخایر نفت و گاز شگفت انگیز ایران، پایه عظیم صنعتی داخلی و جمعیت تحصیل کرده 75 میلیون نفری ایران هستند. یک سرمایه دار ایرانی در این باره گفت: «من یک گروه از سرمایه گذاران بزرگ را برای دیدار با وزرا و شرکای احتمالی به ایران می برم.»
اما سرمایه گذاران تنها در مورد رقابت تجاری نگران نیستند، بلکه مشکلات سیاسی احتمالی نیز آنها را مضطرب می کند. آنهایی که شتاب زده عمل می کنند ممکن است در صورت شکست مذاکرات هسته ای لطمه ببینند. این سرمایه گذار ایرانی ادامه داد: «در حقیقت هنوز هیچ تحریمی از سوی آمریکا برداشته نشده است و این تحریم ها برای شرکت هایی که منافعی در آمریکا دارند سخت و بی رحمانه است.»
اما برای دبی، خارج شدن ایران از وضعیت رکود، یک نعمت خدادادی است. رشد اقتصادی ایران برای اقتصاد دبی که با بدهی های فراوان مواجه است و پس از بحران 2008 بخش املاک در حال ترمیم خویش است، می تواند بسیار مفید باشد. حجم مبادلات تجاری ایران و دبی پس از رسیدن به 10 میلیارد دلار در سال 2009، در سال 2012، یک سوم کاهش یافت و به 6.8 میلیارد دلار رسید.
این گزارش افزود: اما تلاش برای تقویت مجدد همکاری های تجاری با ایران بدون مشکل نیست. سیاست خارجی امارات توسط ابوظبی، که پایتخت این کشور عربی محسوب می شودت تعیین می شود. ابوظبی در سال 2009، بیش از 20 میلیارد دلار به دبی وام اعطا کرد. ایرانیان پرتعداد مقیم دبی که زمانی بخش مهمی از سرمایه این شهر را در اختیار داشتند، در سال های گذشته و همزمان با بالا گرفتن تنش ها بین ایران و همسایگان عربش، احساس می کنند مورد بی مهری واقع شده اند.
اما در هر صورت، اکثر تجار معتقدند، روابط تاریخی عمیق که ایران و  دبی را به هم پیوند داده، بر تنش های سال های گذشته چیره خواهد شد. سرمایه گذار ایرانی در این باره گفت: «بله زندگی در دبی برای ایرانیان مشکل شده است، اما در جاهای دیگر وضعیت سخت تر است…شرایط مثبت است و دبی شانس زیادی برای تبدیل شدن به سکوی پرتاب سرمایه گذاران خارجی به ایران دارد.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

46  −    =  44