بازدید بانکداران سوئدی از ایران به عنوان نخستین هیئت خارجی پس از اجرای توافق ژنو

هیئت بانکی سوئدی اولین هیئت تجاری خارجی بود که پس از اجرایی شدن توافق ژنو به ایران سفر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم به نقل از پرس تی وی، بلافاصله پس از اجرایی شدن توافق ژنو بین ایران و غرب در روز دوشنبه، اولین هیئت تجاری خارجی عازم تهران شد.
بازگشت سرمایه گذاران بین المللی به ایران به فاصله یک روز پس از اجرایی شدن توافق هسته ای ژنو آغاز شده است. پس از کاهش تحریم های ایران، یک هیئت بانکی سوئدی اولین هیئتی بود که وارد تهران شد و با مقامات ایرانی در اتاق بازرگانی ایران دیدار و گفت و گو کرد.
مگنوس شولتز، نماینده گروه اس ای بی سوئد گفت: «…ما شاهد هستیم که توافق موقت فضا را برای افزایش سطح مبادلات تجاری و تعاملات می گشاید. ما تاریخ دیرینه ای از روابط بین ایران و سوئد را داریم. بنابراین هرچند می دانیم این گشایش برای یک شروع محدود است، اما خیلی امیدوار کننده است.»
غلام حسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: «سوئد قبل از تحریم ها همکاری خوبی با ایران در زمینه پروژه های سرمایه گذاری، صنعت خودرو و از جمله اتوبوس و خودروهای باری و همچنین صنایع نیشکر و کاغذ داشت و همکاری های خوبی نیز در زمینه بانکی، انرژی نفت و گاز وجود داشت که می تواند ادامه یابد.»
این سفر درحالی انجام می شود که یک هیئت تجاری از فرانسه نیز قرار است در ماه فوریه به تهران سفر کند. چند هیئت پارلمانی نیز از اروپا در ماه های اخیر به ایران سفر کرده اند. در ماه نوامبر، و در کنفرانسی که بلافاصله پس از توافق ژنو در تهران برگزار شد، شرکت های خودروسازی از 20 کشور جهان، به سمت بازار ایران خیز برداشتند.
شافعی گفت: «پس از توافق اخیر، بسیاری از اتباع اروپایی برای از سر گیری یا آغاز همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده اند.»
همچنین خبرهایی از ایجاد دفاتر نمایندگی چند بانک و شرکت خارجی در مناطق آزاد تجاری ایران نظیر جزیره کیش به گوش می رسد.
علی اصغر مونسان، مدیر منطقه آزاد تجاری کیش در این باره گفت: «یکی از مزیت های کیش این است که نیازی به ویزا ندارد و من از اینجا از تمام ایرانیان خارج از کشور و سرمایه گذاران خارجی دعوت می کنم که از این فرصت برای سرمایه گذاری در این جزیره استفاده کنند.»
نمایشگاه های بین المللی در جزیره کیش نیز رونق خوبی گرفته است. به گفته مهرشاد صدیقی، رئیس شرکت نمایشگاهی سپنتاس کیش که نمایشگاه های تجاری را در جزیره کیش مدیریت می کند گفت، تعداد شرکت های حاضر در نمایشگاه های اخیر تقریبا دو برابر شده است.
وی افزود: «از سال گذشته تاکنون ما شاهد افزایش 80 درصدی در تعداد شرکت های حاضر در نمایشگاه ها بوده ایم. حوزه های برگزاری نمایشگاه نیز به دلیل حضور این شرکت ها افزایش یافته است.
صنعت نفت و گاز ایران پتانسیل سرمایه گذاری 600 میلیارد دلاری را تا سال 2030 در خود دارد و به نظر می رسد که کیش مقصدی آسان برای آزمودن آبهای ایران است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×    =  3